ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny v zákone o dráhach a novelizácia stavebno-technických požiadaviek

Dňa 05.08.2022 bola zverejnená predbežná informácia k návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach. Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa navrhuje nové prerozdelenie špeciálnych dráh.

 

Navrhujeme rozdeliť špeciálne dráhy na tri kategórie:

   1. Kategória: Metro

Táto kategória vytvára legislatívny základ pre prípadnú výstavbu metra v budúcnosti.

   2. Kategória: Dráhy

Do tejto kategórie sú zahrnuté koľajové dráhy, ktoré slúžia na regionálnu verejnú osobnú dopravu a od železničných dráh sa líšia svojím rozchodom, napäťovou sústavou, charakterom prevádzky, prípadne aj prenosom ťažnej sily (ozubnicou).

   3. Kategória: Turisticko - hospodárske dráhy

Sem patria všetky historické lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich do práce či do školy, ale slúžia turistickým, kultúrnym a iným spoločenským potrebám.

Pre každú kategóriu budú vykonávacími predpismi nastavené požiadavky na dráhy, dráhové vozidlá a spôsobilosť osôb podieľajúcich sa na zabezpečení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe zodpovedajúce charakteru dráh.

Ďalším cieľom návrhu je zníženie veku pre osobu, ktorá žiada o vydanie preukazu rušňovodiča. Ustanovuje sa vek 19 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo, ale len na území Slovenskej republiky, a to pre železničné vozidlá, ktoré sú prevádzkované len do rýchlosti 65 km.h-1. Európska legislatíva ustanovuje vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie. Zníženie veku v rámci územia Slovenskej republiky vyplynulo z otvárania nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripraviť uchádzačov na výkon povolania rušňovodič. V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy v vzdelávacom zariadení a úspešnom vykonaní skúšky, do dosiahnutia veku 20 rokov, môžu absolvovať zácvik v železničnej spoločnosti, pre ktorú budú vykonávať túto profesiu.

V záujme zníženia administratívnej záťaže podnikateľského prostredia sa upravuje možnosť predkladania kópii k vydaniu preukazu na vedenie dráhového vozidla po uplynutí jeho platnosti, keďže predkladanie originálov dokladov alebo ich osvedčených alebo overených kópií je pre žiadateľov zbytočne administratívne a finančne zaťažujúce, najmä z dôvodu, že ide o podklad správneho konania, ktorého hodnovernosť si správny orgán pred vydaním rozhodnutia v prípade pochybností môže kedykoľvek overiť.

Navrhuje sa zaviesť aj nový inštitút licencie na zachádzanie na železničnú infraštruktúru za súčasného udržania bezpečnosti, keďže ako ukázala aplikačná prax, doterajšie požiadavky pre vlečkárov, ktorí zachádzajú na železničnú sieť sú neprimerane prísne.

Predbežná informácia k tomuto návrhu bola zverejnená aj z dôvodu, že súčasne platný a účinný zákon o č. 513/2009 Z. z. o dráhach nereflektuje na nariadenia a rozhodnutia, ktoré boli prijaté v rámci 4. železničného balíčka a ktoré sú priamo aplikovateľné.  

Pripomienkovanie do: 18.08.2022
Sprievodná dokumentácia

Zároveň, dňa 05.08.2022 bola zverejnená predbežná informácia aj k návrhu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku dráh.

Novelizácia stavebno – technických požiadaviek je vzhľadom na úlohu vyplývajúcu z Plánu obnovy a odolnosti zameraná hlavne na:

  1. dĺžku/výšku nástupných hrán nástupíšť,
  2. úrovňový/mimoúrovňový prístup na nástupište,
  3. osové vzdialenosti koľají,
  4. pozdĺžny sklon koľaje,
  5. horizontálne polomery oblúkov,
  6. prehliadky a merania železničných tratí - ich samostatných konštrukčných prvkov (diagnostika).

Vzhľadom na novú kategorizáciu špeciálnych dráh (metro, lokálne dráhy a turisticko – hospodárske dráhy) sa návrhom novely upravujú stavebno – technické požiadavky na projektovanie, výstavbu a prevádzku špeciálnych dráh.

Súčasne platná a účinná vyhláška o stavebnom a technickom poriadku dráh od jej účinnosti v roku 2010 neprešla rozsiahlejšou novelizáciou, teda nereflektuje na novoprijatú európsku legislatívu a poznatky z aplikačnej praxe.  

Pripomienkovanie do: 18.08.2022
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov