Zmena k parkovaniu na chodníkoch a zvýšená ochrana cyklistov
Dňa 25.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Novelou sa predovšetkým upravuje parkovanie na chodníkoch a ochrana cyklistov v premávke.
Parkovanie na chodníkoch
Zaviedlo sa pravidlo parkovania na chodníkoch v zásade len vtedy, ak to umožňuje dopravná značka.
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
Vypustili sa tak pôvodné výnimky:
„...alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.
Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.“
Už v súčasnosti je parkovanie na chodníkoch značne zúžené podmienkou, že sa kvôli parkovaniu nesmie jazdiť po chodníku a vozidlo môže parkovať len na chodníku priľahlom k ceste.
Novelou dôjde k logickejšiemu usporiadaniu pravidiel a umožní mestám a obciam vhodnejšie regulovať parkovanie pozitívnym spôsobom (umožnenie parkovania na chodníku na vhodne vytypovaných miestach) namiesto negatívneho spôsobu.[1]
Jazdenie cyklistov po chodníku
Novelou sa tiež umožňuje jazdiť po chodníku aj cyklistom, ktorí sprevádzajú na bicykli dieťa do 10 rokov, alebo vezú dieťa do 10 rokov vo vozíku alebo na tento účel uspôsobenom bicykli. Títo cyklisti však musia jazdiť po pravej strane chodníka a nesmú obmedziť či ohroziť chodcov.
Rozšírila sa možnosť jazdy cyklistov vedľa seba (okrem cesty pre cyklistov) aj o iné druhy komunikácii, na ktorých voľnejší pohyb cyklistov nie je problematický. Okrem toho sa dopĺňa možnosť jazdy vedľa seba aj pre skupinové jazdy (najmenej šiesti cyklisti), keďže pri takto veľkých skupinách je už žiadúce a bezpečnejšie vytvárať tzv. balík alebo húf.
Poskytovanie informácii z evidencie vozidiel advokátom
Rozšíril sa okruh osôb, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel o advokátov, z dôvodu garantovania ochrany osôb, ktoré v rámci svojho povolania zastupujú z dôvodu, že im bolo protiprávnou prevádzkou napr. spôsobená škoda.
Premávka na cykloceste
Novelou sa prijal nový § 59a, ktorý ustanovuje, že bicyklovú cestu môžu cyklisti používať v celej šírke určenej pre ich smer jazdy. Na bicyklovej ceste vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h. Motorovým vozidlám je jazda na bicyklovej ceste zakázaná, ak dopravnou značkou nie je určené inak. Ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť, pričom tí ich nesmú ohroziť a predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 m. Zastavenie a státie motorových vozidiel okrem motocyklov je na bicyklovej ceste povolené len na vyznačených miestach.
Účinnosť: 01.03.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] napr. osádzanie stĺpikov a iných zábran proti parkovaniu na chodníkoch