ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zakotvenie súkromného trestného žalobcu

Dňa 23.02.2023 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok. V súlade s právom platným v Československu do roku 1950 sa rozsah ochrany práv poškodených v trestnom poriadku rozširuje o možnosť uplatňovať si svoje práva v trestnom konaní a pred súdom ako súkromní trestní žalobcovia.
Cieľom úpravy je reagovať na pochybnosti o tom, či si prokuratúra vždy plní povinnosti v záujme ochrany poškodených, ako je to v súlade s právnymi predpismi a medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky. 

 

Zákon nezasahuje do postavenia prokuratúry definovaného Ústavou. Ústava definuje prokuratúru ako jedného z možných ochrancov práv, nie však ako garanta (a už vôbec nie ako výlučného garanta) toho, že orgány, ktorých úlohou je ochrana práv poškodených v trestnom konaní, si tieto svoje povinnosti plnia.   

V súlade s uvedeným zákon reaguje na potrebu zmeniť nastavenie vzťahov orgánov štátu a verejnosti tak, aby sa odstránila nedôvera v to, ako koná štátny orgán v situácii, kedy má vo svojej vymedzenej oblasti výhradnú právomoc, a to bez možnosti akejkoľvek významnej individuálnej kontroly. Takéto nastavenie odporuje modernému poňatiu štátu slúžiacemu ľudu a je pozostatkom komunistického vnímania prokuratúry ako orgánu výlučne rozhodujúceho o tom, či osoba podozrivá z trestného činu bude postavená pred súd, ktorého rozhodovanie potom je len akýmsi potvrdením ťažiskového rozhodnutia prokuratúry. 

Vzhľadom na uvedené sa návrhom zákona stanovuje: 

  • podmienky, za ktorých poškodenému vzniká právo na postavenie súkromného trestného žalobcu tak, že toto je viazané na sťažnosť proti rozhodnutiu o zastavení trestného stíhania v konaniach, kde podľa § 211 ods. 1 je potrebný súhlas poškodeného, 
  • riešenie situácie, Kde je viac poškodených z toho istého skutku, tak, že v postavení poškodeného je prvý z nich, pričom ale tomuto vzniká záväzok lojality voči ostatným, 
  • povinnosti policajta voči súkromnému trestnému žalobcovi tak, aby tento mohol efektívne realizovať svoj zámer podať súkromnú trestnú žalobu. Výslovne sa zdôrazňuje povinnosť primeranosti a zákonnosti požiadaviek súkromného trestného žalobcu voči policajtovi; spory o to rozhodne sudca pre prípravné konanie, v súlade s § 10 ods. 3 písm. c) zákona, 
  • povinnosť pre súkromného trestného žalobcu byť aktívny tak, aby svojou nečinnosťou neovplyvňoval negatívne oprávnené záujmy obvineného, 
  • poskytuje sa možnosť inému poškodenému, ktorý sa pridal k súkromnému trestnému žalobcovi, aby v prípade nečinnosti súkromného trestného žalobcu ho mohol nahradiť v jeho postavení, ak sa jeho súhlas považuje za vzatý späť (na ochranu poškodených), 
  • lehota na podanie súkromnej trestnej žaloby, 
  • povaha súkromnej trestnej žaloby a to, aké musí mať náležitosti, 
  • práva a povinnosti súkromného trestného žalobcu ako primerané k tým, ktoré prislúchajú prokurátorovi v konaní pred súdom, 
  • povinnosť zastúpenia advokátom, okrem prípadov, kedy je v postavení súkromného trestného ministerstvo spravodlivosti, 
  • vyjadruje účel zákona, ktorým je za stanovených okolností a podmienok vytvoriť alternatívu k doterajšej zásade, že len prokuratúra rozhoduje o tom, či sa trestná vec dostane pred súd, ktorá zásada sa týmto zákonom v stanovenom rozsahu podriaďuje právam poškodených. Je preto logické, že zásahy prokuratúry alebo akéhokoľvek prokurátora do týmto zákonom stanovených práv sú v rozpore s takým účelom, a teda neprípustné, 
  • vyjadrené rozhodujúce postavenie súdu v otázke, či je v danom prípade prípustná súkromná trestná žaloba. Ak je tomu na základe rozhodnutia súdu tak, potom je logické, aby bol prokurátor povinný si konať svoje zákonné povinnosti pred súdom aj vo veci, ktorú napriek pôvodne odmietavému rozhodnutiu prokuratúry súd prijal na súdne konanie. Súkromný trestný žalobca má však zachované svoje postavenie vedľa prokurátora tak, aby mohol dohliadnuť na riadny výkon oprávnení prokurátora v súdnom konaní, 
  • riadna súčinnosť súkromného trestného žalobcu pred súdom, inak sa predpokladá, že tento stratil záujem na pokračovaní v konaní, 
  • že ak prokurátor ustúpi od obžaloby alebo urobí iný úkon, ktorého dôsledkom je zhoršenie postavenia súkromného trestného žalobcu v trestnom konaní alebo v konaní pred súdom, musí o tom súkromného trestného žalobcu bez meškania upovedomiť. Súkromný trestný žalobca má potom právo sa k takému úkonu prokurátora do 5 pracovných od doručenia takého oznámenia pridať, inak sa na taký úkon prokurátora neprihliadne, 
  • osobitné postavenie ako poškodenému Ministerstvu spravodlivosti v trestných veciach v pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu, 
  • že na vyriešenie prípadného rozporu v tom, ktorý z viacerých poškodených je oprávnený na postavenie súkromného trestného žalobcu podľa § 236b, že je ním Ministerstvo spravodlivosti, aj ak sa neprihlásilo ako prvé, pretože celospoločenský záujem v danom prípade preváži nad jednotlivým záujmom najprv prihláseného poškodeného. 

Navrhovaný dátum účinnosti: 01.04.2023 
MPK končí: 03.03.2023 
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Adam Mikuš

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov