ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov

Dňa 03.05.2023 NRSR schválila zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Cieľom zákona je zaistiť, aby spotrebitelia mali k dispozícii účinný a efektívny procesný mechanizmus pre žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, a aby jeho dostupnosť zvýšila dôveru spotrebiteľov, posilnila ich postavenie pri uplatňovaní ich práv, prispela k spravodlivejšej hospodárskej súťaži a vytvorila rovnaké podmienky pre obchodníkov pôsobiacich na vnútornom trhu.

 

 

Zákon je rozdelený na 4 časti:

  1. Základné ustanovenia
  2. Oprávnené osoby na podanie žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov
  3. Žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov
  4. Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia.

V rámci základných ustanovení, zákon upravuje predmet úpravy, rozsah pôsobnosti, základné definície a právo na nápravu. Predmetný zákon podľa ust. § 1 upravuje právne vzťahy súvisiace s podávaním žalôb na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov ako aj pravidlá uplatňovania tohto mechanizmu.

Zákon sa vzťahuje na žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov vo veci porušovania ustanovení všeobecne záväzných právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a právne záväzné akty EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa, ak tieto porušenia môžu poškodiť alebo poškodzujú kolektívne záujmy spotrebiteľov. Kolektívnym záujmom je v prípade abstratnej kontroly všeobecný záujem spotrebiteľov a ak ide o nápravné opatrenie záujem skupiny spotrebiteľov, ktorej sa nápravné opatrenie týka a ktoré vychádza z rovnakého alebo obdobného skutkového a právneho základu.

Spotrebiteľ, ktorý utrpel škodu spôsobenú porušením právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa, má v zmysle tohto zákona právo na nápravu.

Ministerstvo hospodárstva SR vedie na svojom webe zoznam oprávnených osôb, ktoré môžu podať žalobu na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Zákon upravuje aj podmienky na zápis do tohto zoznamu.

V rámci tretej časti zákona sa bližšie upravujú všeobecné procesné ustanovenia a informačné povinnosti ako aj konanie o vydanie nápravného opatrenia a konanie o abstraktnej kontrole v spotrebiteľských veciach. 

V rámci tohto legislatívneho procesu boli novelizované aj ďalšie zákony, a to:

  • Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok
  • Zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch
  • Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a ďalšie.

Účinnosť: dňom vyhlásenia s určitými výnimkami

Schválené znenie

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov