ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Vyhlášky k pripravovanému zákonu o hroziacom úpadku

Dňa 20.12.2021 boli zverejnené predbežné informácie k vyhláškam Ministerstva spravodlivosti SR. Účelom vyhlášok je reagovať na právnu úpravu obsiahnutú vo vládnom návrhu zákona o riešení hroziaceho úpadku, ktorý bol schválený na rokovaní Vlády SR dňa 14. decembra 2021.

 

Ide o vyhlášky:

  1. Novela vyhlášky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácií. (ďalej ako „Vyhláška 1.“)
  2. Návrh vyhlášky, ktorou sa mení vyhláška č. 643/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe určenia platobnej neschopnosti a predlženia alternatívne návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o medzere krytia a spôsobe určenia platobnej neschopnosti, predlženia, hroziaceho úpadku a hroziacej platobnej neschopnosti. (ďalej ako „Vyhláška 2.“)
  3. Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia pripravovaného zákona o riešení hroziaceho úpadku. (ďalej ako „Vyhláška 3. “)
  4. Návrh vyhlášky o špeciálnej správcovskej skúške a špeciálnej komisii alternatívne návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie. (ďalej ako „Vyhláška 4.“) 

Vyhláška 1.
Vládny návrh zákona zavádza novú právnu úpravu riešenia situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok z dôvodu hroziacej platobnej neschopnosti, v preventívnom konaní (verejná preventívna reštrukturalizácia alebo neverejná preventívna reštrukturalizácia).

Vládnym návrhom zákona dochádza aj k úprave zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej ako „zákon č. 7/2005 Z. z.“). V tejto súvislosti dochádza k zmene reštrukturalizácie podľa ustanovení zákona č. 7/2005 Z. z. v tom zmysle, že táto bude určená len na riešenie úpadku dlžníka a vyníma sa z procesov riešenia hroziaceho úpadku.

Pripravované zmeny:

  1. opätovne sa do konkurznej legislatívy vracia povinnosť pre dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu pre platobnú neschopnosť, pričom sa zavádza nová domnienka platobnej schopnosti dlžníka,
  2. zjednodušujú sa pravidlá pre možnosť veriteľa iniciovať konkurzné konanie v prípadoch, kedy možno predpokladať úpadok dlžníka,
  3. vo vzťahu k veriteľom sa explicitne zakotvuje pravidlo priority a pari passu,
  4. virtualizuje sa zoznam veriteľov a 
  5. zjednodušujú sa procesy súvisiace s prihlasovaním pohľadávok.

Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia

Vyhláška 2.
Už spomínaným vládnym návrhom zákona dochádza tiež k úprave zákona č. 7/2005 Z. z. (obdobne ako vo vyhláške 1.) v ktorom:

  1. dochádza k zmene právnej úpravy týkajúcej sa hroziaceho úpadku,
  2. sa upravuje definícia platobnej neschopnosti a súčasne sa zavádza domnienka platobnej schopnosti dlžníka – právnickej osoby, tzv. medzera krytia, ktorá vlastne predstavuje negatívnu podmienku platobnej neschopnosti.

Vzhľadom na uvedené zmeny je preto nevyhnutná zmena a doplnenie vyhlášky 2., ktorou sa komplexne upravia dotknuté inštitúty v súlade so splnomocňovacím ustanovením.

Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia

Vyhláška 3.
Ako už bolo uvedené, vládny návrh zákona zavádza novú právnu úpravu riešenia situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok, v preventívnom konaní, ktorým sa rozumie verejná preventívna reštrukturalizácia alebo neverejná preventívna reštrukturalizácia.

Základným cieľom návrhu zákona je preto poskytnúť dlžníkom dostatočný priestor na účinnú, efektívnu, rýchlu a transparentnú preventívnu reštrukturalizáciu v počiatočnom štádiu, kedy úpadok „hrozí“.

Na dosiahnutie tohto účelu sa navrhuje upraviť aj inštitút tzv. dočasnej ochrany, ktorý reálne poskytuje časový priestor pre účinnú reštrukturalizáciu a dosiahnutie cieľa, ktorý je verejnou preventívnou reštrukturalizáciou sledovaný. Vládny návrh zákona upravuje proces týchto preventívnych konaní, pričom úpravu niektorých podrobností ponecháva na vykonávací právny predpis.

V súlade s navrhovaným splnomocňovacím ustanovením vládneho  návrhu zákona je preto potrebné prijatie vykonávacieho predpisu, ktorý upraví:

  1. prílohy návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie a jeho obsahové náležitosti,
  2. podrobnosti o určení najlepšieho alternatívneho scenára,
  3. podrobnosti o zozname veriteľov a jeho obsahových náležitostiach,
  4. podrobnosti o náležitostiach verejného plánu a jeho prílohách, 
  5. podrobnosti o odmene správcu a náhrade jeho výdavkov vzniknutých v súvislosti s výkonom funkcie v preventívnom konaní,
  6. podrobnosti o informatívnej schôdzi a schvaľovacej schôdzi a činnosti veriteľského výboru.

Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia

Vyhláška 4.
Vládnym návrhom zákona dochádza aj k úprave zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch (ďalej ako „zákon č. 8/2005 Z. z.“) a to v súvislosti so zvýšenými požiadavkami na odbornosť a nezávislosť správcov, avšak dochádza aj k úpravám, ktorých potreba zavedenia vyplynula z aplikačnej praxe, a čiastočne dochádza aj k odstráneniu niektorých administratívnych povinností.

Nová právna úprava v zákone č. 8/2005 Z. z. rieši zvýšené požiadavky na odbornosť a nezávislosť správcov tým, že zavádza špeciálnu správcovskú skúšku pre správcov, ktorí budú môcť byť ustanovení do obzvlášť náročných konkurzných či reštrukturalizačných konaní, pričom títo správcovia budú vykonávať funkciu aj v tzv. preventívnych konaniach.

Transparentný a nezávislý výber odborníkov pre vykonávanie tejto špecifickej správcovskej činnosti má byť zabezpečený prostredníctvom špeciálnej komisie, ktorej členov z radov odborníkov má menovať minister spravodlivosti, a ktorá bude mať ustanovené postupy činnosti a výberu týchto správcov tak, aby bol zabezpečený výber len tých uchádzačov, ktorí svojimi odbornými vedomosťami, zručnosťami, skúsenosťami a zodpovedným prístupom boli garanciou odborného, nezávislého a zákonného výkonu funkcie v obzvlášť náročných konkurzných či reštrukturalizačných konaniach, a aj v preventívnych konaniach.

K transparentnosti výberu tzv. špeciálnych správcov má prispieť aj zverejnenie zvukového záznamu z tejto špeciálnej správcovskej skúšky. Nakoľko navrhovaná právna úprava vo vládnom návrhu zákona ponecháva úpravu podrobností o špeciálnej komisii a špeciálnej správcovskej skúške na vykonávací právny predpis, je nevyhnutné prijatie nového vykonávacieho predpisu alternatívne zmena vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie, ktorá novú právnu úpravu zohľadní vo svojich ustanoveniach.

Pripomienkovanie do: 18.01.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.05.2022
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov