Vyhlášky k pripravovanému zákonu o hroziacom úpadku
Dňa 20.12.2021 boli zverejnené predbežné informácie k vyhláškam Ministerstva spravodlivosti SR. Účelom vyhlášok je reagovať na právnu úpravu obsiahnutú vo vládnom návrhu zákona o riešení hroziaceho úpadku, ktorý bol schválený na rokovaní Vlády SR dňa 14. decembra 2021.
Ide o vyhlášky:
- Novela vyhlášky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácií. (ďalej ako „Vyhláška 1.“)
- Návrh vyhlášky, ktorou sa mení vyhláška č. 643/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe určenia platobnej neschopnosti a predlženia alternatívne návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o medzere krytia a spôsobe určenia platobnej neschopnosti, predlženia, hroziaceho úpadku a hroziacej platobnej neschopnosti. (ďalej ako „Vyhláška 2.“)
- Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia pripravovaného zákona o riešení hroziaceho úpadku. (ďalej ako „Vyhláška 3. “)
- Návrh vyhlášky o špeciálnej správcovskej skúške a špeciálnej komisii alternatívne návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie. (ďalej ako „Vyhláška 4.“)
Vyhláška 1.
Vládny návrh zákona zavádza novú právnu úpravu riešenia situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok z dôvodu hroziacej platobnej neschopnosti, v preventívnom konaní (verejná preventívna reštrukturalizácia alebo neverejná preventívna reštrukturalizácia).
Vládnym návrhom zákona dochádza aj k úprave zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej ako „zákon č. 7/2005 Z. z.“). V tejto súvislosti dochádza k zmene reštrukturalizácie podľa ustanovení zákona č. 7/2005 Z. z. v tom zmysle, že táto bude určená len na riešenie úpadku dlžníka a vyníma sa z procesov riešenia hroziaceho úpadku.
Pripravované zmeny:
- opätovne sa do konkurznej legislatívy vracia povinnosť pre dlžníka podať návrh na vyhlásenie konkurzu pre platobnú neschopnosť, pričom sa zavádza nová domnienka platobnej schopnosti dlžníka,
- zjednodušujú sa pravidlá pre možnosť veriteľa iniciovať konkurzné konanie v prípadoch, kedy možno predpokladať úpadok dlžníka,
- vo vzťahu k veriteľom sa explicitne zakotvuje pravidlo priority a pari passu,
- virtualizuje sa zoznam veriteľov a
- zjednodušujú sa procesy súvisiace s prihlasovaním pohľadávok.
Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia
Vyhláška 2.
Už spomínaným vládnym návrhom zákona dochádza tiež k úprave zákona č. 7/2005 Z. z. (obdobne ako vo vyhláške 1.) v ktorom:
- dochádza k zmene právnej úpravy týkajúcej sa hroziaceho úpadku,
- sa upravuje definícia platobnej neschopnosti a súčasne sa zavádza domnienka platobnej schopnosti dlžníka – právnickej osoby, tzv. medzera krytia, ktorá vlastne predstavuje negatívnu podmienku platobnej neschopnosti.
Vzhľadom na uvedené zmeny je preto nevyhnutná zmena a doplnenie vyhlášky 2., ktorou sa komplexne upravia dotknuté inštitúty v súlade so splnomocňovacím ustanovením.
Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia
Vyhláška 3.
Ako už bolo uvedené, vládny návrh zákona zavádza novú právnu úpravu riešenia situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok, v preventívnom konaní, ktorým sa rozumie verejná preventívna reštrukturalizácia alebo neverejná preventívna reštrukturalizácia.
Základným cieľom návrhu zákona je preto poskytnúť dlžníkom dostatočný priestor na účinnú, efektívnu, rýchlu a transparentnú preventívnu reštrukturalizáciu v počiatočnom štádiu, kedy úpadok „hrozí“.
Na dosiahnutie tohto účelu sa navrhuje upraviť aj inštitút tzv. dočasnej ochrany, ktorý reálne poskytuje časový priestor pre účinnú reštrukturalizáciu a dosiahnutie cieľa, ktorý je verejnou preventívnou reštrukturalizáciou sledovaný. Vládny návrh zákona upravuje proces týchto preventívnych konaní, pričom úpravu niektorých podrobností ponecháva na vykonávací právny predpis.
V súlade s navrhovaným splnomocňovacím ustanovením vládneho návrhu zákona je preto potrebné prijatie vykonávacieho predpisu, ktorý upraví:
- prílohy návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie a jeho obsahové náležitosti,
- podrobnosti o určení najlepšieho alternatívneho scenára,
- podrobnosti o zozname veriteľov a jeho obsahových náležitostiach,
- podrobnosti o náležitostiach verejného plánu a jeho prílohách,
- podrobnosti o odmene správcu a náhrade jeho výdavkov vzniknutých v súvislosti s výkonom funkcie v preventívnom konaní,
- podrobnosti o informatívnej schôdzi a schvaľovacej schôdzi a činnosti veriteľského výboru.
Pripomienkovanie do: 01.02.2022
Predpokladaná účinnosť: 17.07.2022
Sprievodná dokumentácia
Vyhláška 4.
Vládnym návrhom zákona dochádza aj k úprave zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch (ďalej ako „zákon č. 8/2005 Z. z.“) a to v súvislosti so zvýšenými požiadavkami na odbornosť a nezávislosť správcov, avšak dochádza aj k úpravám, ktorých potreba zavedenia vyplynula z aplikačnej praxe, a čiastočne dochádza aj k odstráneniu niektorých administratívnych povinností.
Nová právna úprava v zákone č. 8/2005 Z. z. rieši zvýšené požiadavky na odbornosť a nezávislosť správcov tým, že zavádza špeciálnu správcovskú skúšku pre správcov, ktorí budú môcť byť ustanovení do obzvlášť náročných konkurzných či reštrukturalizačných konaní, pričom títo správcovia budú vykonávať funkciu aj v tzv. preventívnych konaniach.
Transparentný a nezávislý výber odborníkov pre vykonávanie tejto špecifickej správcovskej činnosti má byť zabezpečený prostredníctvom špeciálnej komisie, ktorej členov z radov odborníkov má menovať minister spravodlivosti, a ktorá bude mať ustanovené postupy činnosti a výberu týchto správcov tak, aby bol zabezpečený výber len tých uchádzačov, ktorí svojimi odbornými vedomosťami, zručnosťami, skúsenosťami a zodpovedným prístupom boli garanciou odborného, nezávislého a zákonného výkonu funkcie v obzvlášť náročných konkurzných či reštrukturalizačných konaniach, a aj v preventívnych konaniach.
K transparentnosti výberu tzv. špeciálnych správcov má prispieť aj zverejnenie zvukového záznamu z tejto špeciálnej správcovskej skúšky. Nakoľko navrhovaná právna úprava vo vládnom návrhu zákona ponecháva úpravu podrobností o špeciálnej komisii a špeciálnej správcovskej skúške na vykonávací právny predpis, je nevyhnutné prijatie nového vykonávacieho predpisu alternatívne zmena vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie, ktorá novú právnu úpravu zohľadní vo svojich ustanoveniach.
Pripomienkovanie do: 18.01.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.05.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak