ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Úprava hospodárenia s lesmi

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon o lesoch“ a „návrh zákona“ alebo „novela“). Návrh zákona sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Návrh zákona reaguje na poznatky z aplikačnej praxe a požiadavky vlastníkov, obhospodarovateľov lesov, ako aj orgánov štátnej správy lesného hospodárstva s cieľom upraviť podmienky pre cieľavedomú starostlivosť o lesy založenú na systéme administratívneho a odborného riadenia podľa programov starostlivosti o lesy s ohľadom na plnenie ekosystémových služieb pre verejnosť.

Predkladaný návrh zákona preto spresňuje niektoré pojmy a postupy pri uplatňovaní zákona o lesoch a odstraňuje nejasnosti pri jeho aplikácii v praxi. Okrem iného:

  1. upravuje a spresňuje postup vedenia evidencie lesných pozemkov,
  2. definuje termín, ku ktorému fyzická alebo právnická osoba vstupuje do práv a povinností obhospodarovateľa lesa,
  3. definuje postup vedenia lesných pozemkov a povinnosti obhospodarovateľa lesa po jeho zaevidovaní do evidencie lesných pozemkov,
  4. upravuje podmienky náhodnej ťažby,
  5. upravuje problematiku nájomných vzťahov,
  6. zvyšuje ochranu lesa.

Evidenciu vedie prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva orgán štátnej správy lesného hospodárstva. Návrh zákona ustanovuje okruh osôb, ktoré môžu byť zapísané do evidencie lesných pozemkov ako obhospodarovateľ lesa a špecifikuje podmienky, ktoré tieto osoby musia splniť. Orgán štátnej správy lesného hospodárstva zapíše do evidencie lesných pozemkov ako obhospodarovateľa lesa: 

  1. fyzickú osobu, fyzickú osobu podnikateľa alebo právnickú osobu k lesným pozemkom, ku ktorým boli predložené doklady podľa § 4 odsek 5 zákona o lesoch,
  2. fyzickú osobu, fyzickú osobu podnikateľa alebo právnickú osobu k lesným pozemkom, ku ktorým vznikol nájomný vzťah podľa § 51c alebo osobitné obhospodarovanie lesa podľa § 51d zákona o lesoch, alebo
  3. vlastníka alebo správcu k lesným pozemkom, ku ktorým nebol zaevidovaný obhospodarovateľ lesa podľa písmena a) alebo b); ak ide o porast v spoluvlastníctve viacerých osôb, zapíše do evidencie lesných pozemkov vlastníka alebo správcu s najväčším podielom v poraste.
Osoba zapísaná do evidencie lesných pozemkov nadobudne práva a povinnosti obhospodarovateľa lesa buď dňom zápisu do evidencie, alebo iným dňom, ktorý je v rozhodnutí uvedený. Cieľom je zabezpečenie kontinuálneho odborného hospodárenia v lesoch. Za tým istým účelom sa ustanovuje v rámci procesu zápisu do evidencie lesných pozemkov, v prípade neúplnosti potrebných dokladov, že lehota na ich doplnenie nesmie byť dlhšia ako 10 dní. Stanovuje sa okruh účastníkov konania pri zápise do evidencie lesných pozemkov, ako aj pri vyradení z evidencie lesných pozemkov.

Návrh zákona umožňuje zabezpečovať úlohy obhospodarovateľa lesa pri odbornom hospodárení v lesoch v jednom poraste viacerými obhospodarovateľmi za podmienky, že odborné hospodárenie v lesoch bude v rámci porastu zabezpečené jedným, spoločným odborným lesným hospodárom.

Návrh zákona upravuje podmienky vykonávania náhodnej ťažby, pričom sa sprísňuje režim hlásenia vzniku náhodnej ťažby. V prípade, ak odhadnutý objem dreva z náhodnej ťažby počas platnosti programu starostlivosti o lesy presiahne 20 % zásoby porastu a v prípade chránených území s tretím až piatym stupňom ochrany alebo európskej sústave chránených území 15 % zásoby porastu, uvedenej v opise porastu, je povinnosťou obhospodarovateľa lesa nahlásiť vznik každej náhodnej ťažby orgánu štátnej správy lesného hospodárstva.

Návrh zákona definuje lesnú cestu ako účelovú komunikáciu určenú na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorá má vybudované zemné teleso a aspoň jednoduché odvodnenie, a takisto zavádza definíciu porastu, ktorý je v zmysle návrhu zákona základnou jednotkou priestorového rozdelenia lesa alebo jej časť so skutočnou výmerou, pre ktorú sa vyhotovuje opis porastu v programe starostlivosti o lesy.

Návrh zákona detailnejšie upravuje spôsob ochrany lesa. Vytvárajú sa podmienky na priebežné odstraňovanie chrobačiarov obhospodarovateľom. Sprísňuje sa režim hlásenia vzniku náhodnej ťažby. Z hľadiska možnosti efektívneho vykonávania opatrení na ochranu lesa povinnosť vykonávať tieto opatrenia je kompetenciou obhospodarovateľa lesa na náklady organizácie ochrany prírody a krajiny. Územná pôsobnosť vykonávaných opatrení, ako aj ich špecifikácia a rozsah, je predmetom projektu na vykonanie opatrení na zabránenie šírenia a premnoženia škodcov z území, na ktorých sa zákazy a obmedzenia uplatňujú a ktoré posudzuje orgán štátnej odbornej kontroly ochrany lesa. Zároveň sa tým vytvára jednotný systém zodpovednosti za vykonanie opatrení na odvrátenie ohrozenia lesov a odstránenie následkov škôd spôsobených škodlivými činiteľmi v lesoch obhospodarovateľom lesa.

Návrhom zákona sa pri úprave nájomných vzťahov k lesným pozemkom zadefinovali postupy a princípy pri podielových spoluvlastníkoch prenajímaného pozemku. Okrem uvedených všeobecných náležitostí nájomných vzťahov k lesným pozemkom, návrh upravuje aj ďalšie špecifiká nájomného vzťahu k lesným pozemkom vo vlastníctve štátu alebo vo vlastníctve neznámych vlastníkov a aj špecifiká nájomného vzťahu k lesným pozemkom dotknutým realizáciou projektu pozemkových úprav. Ak tento zákon neustanovuje inak, je na zámenu, nájom, výpožičku a prevod správy lesného majetku vo vlastníctve štátu potrebný predchádzajúci súhlas ministerstva okrem prevodu správy lesného majetku vo vlastníctve štátu v správe právnickej osoby založenej alebo zriadenej ministerstvom obrany alebo zriadenej Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky.

Návrh zákona dopĺňa zákon o lesoch o § 50b a § 50c. Ustanovenie § 50b zabezpečuje jednoduchší postup k získaniu pozemkov pre výstavbu nájomných bytov a verejnoprospešných stavieb ak sa majú umiestniť na pozemkoch vo vlastníctve štátu a stavebníkom má byť obec alebo vyšší územný celok. Predložená novela zároveň rešpektuje špecifiká lesnej pôdy a jej ochranu a preto konkretizuje, že toto ustanovenie sa dotýka síce lesných pozemkov, a to v nadväznosti na regulatívy vyplývajúce z územného plánu, ktoré riešia možnosti využitia územia bez ohľadu na druh pozemku, avšak k takémuto prevodu lesného majetku štátu môže dôjsť až po právoplatnosti rozhodnutia orgánu štátnej správy lesného hospodárstva.

Ustanovenie § 50c upravuje problematiku prevodu a predkupného právo k lesnému pozemku. Ukladá sa povinnosť vlastníka lesného pozemku zverejniť ponuku na prevod lesného pozemku v informačnom systéme na dobu 30 dní s tým, že po tejto dobe predkupné právo zaniká. Taktiež sa definujú osoby (štát, obce, samosprávny kraj), ktoré môžu predkupné právo uplatniť a zároveň sa návrh jednoznačne definuje účel, pri ktorom je možné toto predkupné právo uplatniť. Zároveň sa definujú oblasti, kedy sa predkupné právo neuplatní, ako aj postupy zabezpečujúce relevantnosť vlastného prevodu a dodržania jeho pôvodných podmienok.

Návrh zákona upravuje všeobecné náležitosti nájomných vzťahov rešpektujúc špecifickosť lesného hospodárstva. Návrh upravuje náležitosti nájomnej zmluvy, dĺžku nájomného vzťahu a spôsob jeho ukončenia, oprávnenia nájomcu. V nadväznosti na doterajšiu prax, navrhuje sa úprava dĺžky doby nájmu do konca platnosti programu starostlivosti. Možnosť uzatvorenia dlhšieho nájomného vzťahu, resp. nájomného vzťahu na dobu neurčitú ostáva zachovaná.

Návrh zákona konkretizuje podrobnosti súvisiace s nájmom lesných pozemkov, ktoré sú vo vlastníctve štátu alebo vo vlastníctve nezistených vlastníkov. Návrh určuje, že k takýmto pozemkom je potrebné vždy uzavrieť nájomnú zmluvu bez ohľadu na veľkosť vlastníckeho podielu v prenajímanom majetku. Návrh, s cieľom ochrany majetku štátu určil, že výška nájomného nesmie byť nižšia, ako výška nájomného určená podľa osobitného predpisu.

Programy starostlivosti o lesy sú nástrojom štátu a obsahujú informácie o stave životného prostredia a informácie, ktoré môžu mať vplyv na jeho stav a to najmä plán hospodárskych opatrení. Keďže ide o údaje evidované v informačnom systéme verejnej správy, ustanovuje sa povinnosť ich zverejňovania a rozsah zverejňovaných údajov vo väzbe na ochranu obchodného tajomstva, ochranu osobných údajov, prípadne na ich ochranu ako autorského diela.

Návrh zákona vymedzuje okruh osôb, ktoré sú oprávnené žiadať o zmenu kategorizácie lesov. Na konanie vo veci zmeny programu starostlivosti podľa vyžaduje súhlasu vlastníka alebo správcu lesného pozemku. V prípade, že sa o zmenu programu starostlivosti žiada v dôsledku schválenia projektu starostlivosti o chránené územie, vypracovaného v dobe platnosti programu starostlivosti, oprávneným žiadateľom je orgán štátnej správy ochrany prírody a krajiny. O zmene programu starostlivosti rozhoduje orgán štátnej správy lesného hospodárstva.

Návrh zákona spresňuje postup ministerstva pri zabezpečovaní úloh súvisiacich so žiadosťami o vykonanie skúšky odborného lesného hospodára. Ministerstvo žiadosť o vykonanie skúšky v zmysle navrhovanej novely posúdi a

  1. zastaví konanie o žiadosti o vykonanie skúšky, ak žiadateľ o vykonanie skúšky nespĺňa predpoklady odbornej spôsobilosti podľa odseku 3 alebo neuhradil správny poplatok, alebo
  2. oznámi žiadateľovi o vykonanie skúšky splnenie predpokladov odbornej spôsobilosti podľa odseku 3.

Návrh zákona zavádza aj inštitút osobitného obhospodarovania lesa, ktorého cieľom je zabezpečenie takého právneho prostredia, ktoré umožní osloviť vlastníkov, ktorých lesný pozemok nemá zaevidovaného obhospodarovateľa lesa, alebo si obhospodarovateľ lesa neplní svoje povinnosti, aby sa vlastníci začali starať o svoje lesné pozemky v intenciách nového znenia zákona o lesoch. Cieľom tohto nového inštitútu je zároveň zabezpečenie právneho vzťahu oprávňujúceho hospodáriť na takýchto lesných pozemkoch, a to povinnosťou správcu - štátnej organizácie lesného hospodárstva, zabezpečiť odborné hospodárenie v lesoch aj na takýchto pozemkoch, ak vlastník toto hospodárenie napriek výzve nezabezpečí sám. Zavedením inštitútu osobitného obhospodarovania lesa, v zmysle tohto návrhu, sa odstráni súčasné legislatívne vákuum v tejto oblasti.

Dôvodovú správu k návrhu zákona si môžete pozrieť TU.

Celé znenie návrhu zákona a všetky predložené zmeny a doplnenia si môžete pozrieť TU.

Zdroj: Slov-lex

Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 27.06.2018 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov