Schválená novela zákona o energetike
Dňa 27.09.2022 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike, ktorého potrebu vyvolala aktuálna vážna kríza na veľkoobchodných trhoch s elektrinou.
Nižšie uvádzame najdôležitejšie zmeny, ktoré novela zákona prináša.
1. Doplnenie definície chráneného odberateľa plynu
Doplnením definície sa dosiahne priame zaradenie všetkých poskytovateľov podporných služieb v elektroenergetike do kategórie chránených odberateľov plynu, čo zvýši ich motiváciu na poskytovanie podporných služieb pri nedostatku výrobných zdrojov. Chráneným odberateľom plynu budú po novom aj subjekty potravinárskeho priemyslu.
2. Stav núdze v elektroenergetike
Stavom núdze v elektroenergetike je aj stav, kedy cena veľkoobchodných energetických produktov na veľkoobchodných trhoch s energiou dosahuje nielen krátkodobo úroveň, ktorá môže viesť k cenovej nedostupnosti elektriny pre odberateľov na vymedzenom území a ktorá môže spôsobiť ohrozenie bezpečnosti štátu, zdravia alebo života veľkej skupiny odberateľov elektriny alebo hrozbu značných hospodárskych škôd u koncových odberateľov elektriny na vymedzenom území. Stav núdze z vyššie uvedených dôvodov môže vyhlásiť a odvolať vláda na návrh ministerstva.
3. Stav núdze v plynárstve
Novelou došlo aj k rozšíreniu konceptu stavu núdze v plynárenstve o stavy, kedy cena veľkoobchodných energetických produktov na veľkoobchodných trhoch s energiou dosahuje po dlhšiu dobu hodnoty, ktoré môžu spôsobiť cenovú nedostupnosť plynu pre odberateľov a súčasne môžu viesť k ohrozeniu bezpečnosti štátu, života a zdravia veľkej skupiny odberateľov alebo značným hospodárskym škodám u koncových odberateľov elektriny na území Slovenskej republiky. Stav núdze z tohto dôvodu je oprávnená vyhlásiť len vláda Slovenskej republiky na návrh ministerstva.
4. Štandard bezpečnosti dodávok plynu
Podľa novely, ak to ministerstvo rozhodnutím určí, štandard bezpečnosti dodávok plynu pre chránených odberateľov (domácnosti) zabezpečuje dodávateľ plynu, ktorý je dodávateľom poslednej inštancie.
5. Prenesenie zodpovednosti za zabezpečenie štandardu bezpečnosti dodávok plynu
Novelou sa ustanovujú podmienky, kedy je možné preniesť zodpovednosť za zabezpečenie štandardu bezpečnosti dodávok plynu pre prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý na základe rozhodnutia ministerstva plní úlohy plynárenského dispečingu.
6. Financovanie povinnosti uloženej vo všeobecnom hospodárskom záujme
Povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme sú hospodárske činnosti, ktoré subjekty verejného sektora považujú za mimoriadne dôležité pre občanov, a ktoré by sa neposkytovali (alebo by sa poskytovali za odlišných podmienok), ak by nedošlo k štátnej intervencii. Vo vzťahu k poskytovaniu povinností všeobecného hospodárskeho záujmu platí, že tieto môžu byť poskytované zo strany verejných alebo súkromných podnikov bez osobitnej finančnej podpory od orgánov štátu alebo môžu byť vzhľadom na okolnosti a charakter daného prípadu poskytované iba ak príslušný orgán štátu ponúkne poskytovateľovi finančnú náhradu.
Vzhľadom na absenciu bližšej právnej úpravy týkajúcej sa stanovenia preplácania náhrady za povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme a s prihliadnutím na akútnu potrebu riešenia situácie na trhu s elektrickou energiou zákonodarca v rámci ustanovenia § 24a zavádza spôsob výplaty kompenzácie náhrady čistých nákladov povinnosti uloženej vo všeobecnom hospodárskom záujme. Výplatu kompenzácií bude vykonávať Ministerstvo hospodárstva.
Ministerstvo je povinné každoročne najneskôr do 30. júna zverejniť bez zbytočného odkladu na webovom sídle ministerstva informácie o tom, aká suma bola zo štátneho rozpočtu poskytnutá na náhradu čistých nákladov povinnosti uloženej vo všeobecnom hospodárskom záujme.
Ďalšie ustanovenia novely (§ 24b, § 24c, § 24d) upravujú aj:
- čisté náklady povinností uložených vo všeobecnom hospodárskom záujme,
- náhradu čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme,
- potvrdenie o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme.
Novela obsahuje aj osobitné ustanovenia pre oddelené vedenie účtovníctva poskytovateľa povinnosti.
7. Výroba elektriny a dodávka vyrobenej elektriny na zabezpečenie dodávok elektriny pre odberateľov na vymedzenom území
So zavedením novej oblasti pre všeobecný hospodársky záujem v oblasti výroby elektriny a dodávky vyrobenej elektriny sa ustanovuje postup ministerstva pri vydávaní príslušného rozhodnutia pre výrobcu elektriny a pre dodávateľa elektriny.
Ministerstvo môže vo všeobecnom hospodárskom záujme a z dôvodu bezpečnosti dodávok elektriny rozhodnutím uložiť povinnosť:
- výrobcovi elektriny vyrábať elektrinu a vyrobenú elektrinu dodať dodávateľovi elektriny na zabezpečenie dodávok elektriny odberateľom na vymedzenom území,
- dodávateľovi elektriny dodávať elektrinu podľa písmena i) odberateľom na vymedzenom území.
Ministerstvo je povinné rozhodnutie zverejniť na webovom sídle ministerstva
8. Poskytovanie podporných služieb a dodávka regulačnej elektriny na zabezpečenie prevádzkovej spoľahlivosti sústavy a pre dodržanie kvality dodávky elektriny na vymedzenom území
Ministerstvo môže vo všeobecnom hospodárskom záujme z dôvodu zabezpečenia prevádzkovej spoľahlivosti sústavy a pre dodržanie kvality dodávky elektriny rozhodnutím uložiť výrobcovi elektriny povinnosť poskytovať podporné služby prevádzkovateľovi prenosovej sústavy a dodať požadované množstvo regulačnej elektriny v určenej kvalite na žiadosť prevádzkovateľa prenosovej sústavy.
Ministerstvo určí rozhodnutím podmienky, za ktorých je výrobca elektriny povinný plniť tieto povinnosti, vrátane uplatnenia cien určených alebo schválených úradom podľa osobitného predpisu alebo cien určených dohodou účastníkov trhu s elektrinou. Proti tomuto rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok.
Novelou sa mení a dopĺňa aj zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach:
1. Rozšírenie právomoci Úradu
Novelou došlo k rozšíreniu právomocí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví v § 6. V zmysle novely, Úrad preskúmava námietky voči potvrdeniu o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme podľa osobitného predpisu.
Zároveň sa stanovujú nové kompetencie Úradu za účelom aplikácie potvrdenia o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme, ako aj konania o námietkach voči potvrdeniu o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme. Po novom teda Úrad vydáva, mení alebo zrušuje potvrdenia o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme.
2. Cenové rozhodnutie vydané Úradom
Vzhľadom na to, že v situácii núdzového stavu podľa zákona o energetike bude ceny určovať vláda SR nariadením, je potrebné túto výnimku zohľadniť v § 11, ktorý upravuje cenovú reguláciu, a to v tom, že cena určená vládou SR v nariadení vlády SR vylučuje použitie ceny určenej úradom v cenovom konaní. Rovnako tak je potrebné túto výnimku zohľadniť aj v § 29 upravujúcom povinnosti regulovaného subjektu.
3. Použitie Správneho poriadku na konanie o vydanie, zmenu alebo zrušenia potvrdenia o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme
Použitie správneho poriadku na konanie o vydanie, zmenu alebo zrušenia potvrdenia o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme je vylúčené z dôvodu, že sa jedná o atypické konanie sui generis. Právna úprava pritom ustanovuje podrobnosti hmotnoprávnych a procesnoprávnych podmienok konania o vydanie, zmenu alebo zrušenia potvrdenia vrátane preskúmania vo forme námietkového konania.
Účinnosť od: deň vyhlásenia
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová