Rovnosť príležitostí pre ženy a mužov v zamestnávaní
Dňa 20.02.2023 bol v MPK zverejnený návrh riadneho predbežného stanoviska k návrhu Smernice Európskeho parlamentu a Rady o normách pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie v oblasti rovnakého zaobchádzania so ženami a mužmi a rovnosti príležitostí pre ženy a mužov v otázkach zamestnávania a povolania a o vypustení článku 20 smernice 2006/54/ES a článku 11 smernice 2010/41/EÚ. Návrh smernice je predložený ako súbežný návrh s návrhom o normách pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie v oblasti rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod, rovnakého zaobchádzania s osobami v oblasti zamestnania a povolania bez ohľadu na ich náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu, rovnakého zaobchádzania so ženami a mužmi v otázkach sociálneho zabezpečenia, ako aj pri prístupe k tovaru a službám a pri dodávaní tovaru a poskytovaní služieb, a o vypustení článku 13 smernice 2000/43/ES a článku 12 smernice 2004/113/ES.
Cieľom návrhu smernice a súbežného návrhu je posilniť právny rámec pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie a stanoviť záväzné normy pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie (tzv. equality bodies) za účelom posilnenia a podpory rovnakého zaobchádzania a rovnosti príležitostí a boj proti všetkým druhom diskriminácie a v oblastiach stanovených v smerniciach o rovnosti.
Návrh smernice upravuje štandardy pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie s dôrazom na zabezpečenie ich nezávislosti a primeraných ľudských, technických a finančných zdrojov členskými štátmi. Ďalej upravuje najmä mandát a kompetencie subjektov pre rovnaké zaobchádzanie v oblastiach prevencie, podpory a zvyšovania informovanosti o diskriminácii, vo vzťahu k pomoci obetiam diskriminácie (vrátane právnej pomoci, investigatívnych právomocí, postavenia v súdnych konaniach subjektu pre rovnaké zaobchádzanie) či prístupu k informáciám.
Návrh smernice pokrýva oblasti rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod; s osobami v otázkach zamestnania a povolania bez ohľadu na ich náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu a so ženami a s mužmi v otázkach sociálneho zabezpečenia, ako aj pri prístupe k tovaru a službám a pri dodávaní tovaru a poskytovaní služieb.
Hlavné prvky návrhu:
- úprava štandardov pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie s dôrazom na ich nezávislosť a zabezpečenie primeraných ľudských, technických a finančných zdrojov členskými štátmi (ČŠ),
- úprava mandátu a kompetencií subjektov pre rovnaké zaobchádzanie (najmä v oblasti prevencie, podpory a zvyšovania informovanosti o diskriminácii, vykonávania nezávislých prieskumov a uverejňovania nezávislých správ a odporúčaní týkajúcich sa diskriminácie, spolupráca s inými verejnými a súkromnými subjektmi, zabezpečenie konzultačných procesov pri verejných politikách),
- úprava mandátu a kompetencií subjektov pre rovnaké zaobchádzanie vo vzťahu k pomoci obetiam diskriminácie, a to aj vo vzťahu k právu vystupovať v súdnych konaniach, urovnania sporu formou zmieru a vydávania odôvodnených záverov o existencii diskriminácie (formou nezáväzných stanovísk alebo záväzných vykonateľných rozhodnutí – výber formy ponechaný na ČŠ),
- zabezpečenie prístupu subjektov pre rovnaké zaobchádzanie k informáciám, najmä údajom o rovnosti zbieraných verejnými aj súkromnými subjektmi,
- splnomocňovacie ustanovenie pre EK pre stanovenie zoznamu spoločných ukazovateľov na meranie praktických účinkov smernice vzťahujúce sa na napr. na zdroje, nezávislé fungovanie, vývoj mandátu, právomocí a štruktúry subjektov pre rovnaké zaobchádzanie.
Subjekty pre rovnaké zaobchádzanie sú upravené v 4 smerniciach o rovnosti , ktoré sú však pomerne stručné vo vzťahu k fungovaniu subjektov pre rovnaké zaobchádzanie a upravujú iba základné úlohy, a to:
- poskytovanie nezávislej pomoci obetiam diskriminácie pri podávaní žaloby z dôvodov diskriminácie,
- vykonávanie nezávislých prieskumov týkajúcich sa diskriminácie,
- uverejňovanie nezávislých správ a vydávanie odporúčaní ku akejkoľvek otázke, ktorá sa vzťahuje k diskriminácii.
Zároveň, v prípade prijatia návrhu smernice o transparentnosti odmeňovania, bude mandát subjektov pre rovnaké zaobchádzanie rozšírený aj o oblasť uplatňovania zásady rovnakej odmeny pre mužov a ženy za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty prostredníctvom transparentnosti odmeňovania. Potenciálne bude mandát subjektov pre rovnaké zaobchádzanie rozšírený aj v spojitosti s návrhom smernice o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu .
Ustanovenia návrhu smernice sú takmer totožné s ustanoveniami súbežného návrhu (rozdiely sú len v článkoch odkazujúcich na smernice o rovnosti, a teda v predmete úpravy a rozsahu pôsobnosti). Jednotlivé ustanovenia upravujú nezávislosť subjektov pre rovnaké zaobchádzanie, zdroje, úlohy a právomoci pri pomoci obetiam diskriminácie (vystupovanie v súdnych konaniach, prístup k informáciám, poskytovanie právnej pomoci obetiam diskriminácie), kompetencie vo vzťahu k vydávaniu odborných stanovísk, príp. záväzných rozhodnutí, úlohy v oblasti boja proti diskriminácii, vrátane zvyšovania informovanosti, a publikovanie správ o stave diskriminácie.
MPK končí: 03.03.2023
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš