ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Rovnosť príležitostí pre ženy a mužov v zamestnávaní

Dňa 20.02.2023 bol v MPK zverejnený návrh riadneho predbežného stanoviska k návrhu Smernice Európskeho parlamentu a Rady o normách pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie v oblasti rovnakého zaobchádzania so ženami a mužmi a rovnosti príležitostí pre ženy a mužov v otázkach zamestnávania a povolania a o vypustení článku 20 smernice 2006/54/ES a článku 11 smernice 2010/41/EÚ. Návrh smernice je predložený ako súbežný návrh s návrhom o normách pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie v oblasti rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod, rovnakého zaobchádzania s osobami v oblasti zamestnania a povolania bez ohľadu na ich náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu, rovnakého zaobchádzania so ženami a mužmi v otázkach sociálneho zabezpečenia, ako aj pri prístupe k tovaru a službám a pri dodávaní tovaru a poskytovaní služieb, a o vypustení článku 13 smernice 2000/43/ES a článku 12 smernice 2004/113/ES.

 

Cieľom návrhu smernice a súbežného návrhu je posilniť právny rámec pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie a stanoviť záväzné normy pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie (tzv. equality bodies) za účelom posilnenia a podpory rovnakého zaobchádzania a rovnosti príležitostí a boj proti všetkým druhom diskriminácie a v oblastiach stanovených v smerniciach o rovnosti. 

Návrh smernice upravuje štandardy pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie s dôrazom na zabezpečenie ich nezávislosti a primeraných ľudských, technických a finančných zdrojov členskými štátmi. Ďalej upravuje najmä  mandát a kompetencie subjektov pre rovnaké zaobchádzanie v oblastiach prevencie, podpory a zvyšovania informovanosti o diskriminácii, vo vzťahu k pomoci obetiam diskriminácie (vrátane právnej pomoci, investigatívnych právomocí, postavenia v súdnych konaniach subjektu pre rovnaké zaobchádzanie) či prístupu k informáciám. 

Návrh smernice pokrýva oblasti rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod; s osobami v otázkach zamestnania a povolania bez ohľadu na ich náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu a so ženami a s mužmi v otázkach sociálneho zabezpečenia, ako aj pri prístupe k tovaru a službám a pri dodávaní tovaru a poskytovaní služieb. 

Hlavné prvky návrhu: 

  1. úprava štandardov pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie s dôrazom na ich nezávislosť a zabezpečenie primeraných ľudských, technických a finančných zdrojov členskými štátmi (ČŠ),  
  2. úprava mandátu a kompetencií subjektov pre rovnaké zaobchádzanie (najmä v oblasti prevencie, podpory a zvyšovania informovanosti o diskriminácii, vykonávania nezávislých prieskumov a uverejňovania nezávislých správ a odporúčaní týkajúcich sa diskriminácie, spolupráca s inými verejnými a súkromnými subjektmi, zabezpečenie konzultačných procesov pri verejných politikách),  
  3. úprava mandátu a kompetencií subjektov pre rovnaké zaobchádzanie vo vzťahu k pomoci obetiam diskriminácie, a to aj vo vzťahu k právu vystupovať v súdnych konaniach, urovnania sporu formou zmieru a vydávania odôvodnených záverov o existencii diskriminácie (formou nezáväzných stanovísk alebo záväzných vykonateľných rozhodnutí – výber formy ponechaný na ČŠ),  
  4. zabezpečenie prístupu subjektov pre rovnaké zaobchádzanie k informáciám, najmä údajom o rovnosti zbieraných verejnými aj súkromnými subjektmi,  
  5. splnomocňovacie ustanovenie pre EK pre stanovenie zoznamu spoločných ukazovateľov na meranie praktických účinkov smernice vzťahujúce sa na napr. na zdroje, nezávislé fungovanie, vývoj mandátu, právomocí a štruktúry subjektov pre rovnaké zaobchádzanie. 

Subjekty pre rovnaké zaobchádzanie sú upravené v 4 smerniciach o rovnosti , ktoré sú však pomerne stručné vo vzťahu k fungovaniu subjektov pre rovnaké zaobchádzanie a upravujú iba základné úlohy, a to: 

    1. poskytovanie nezávislej pomoci obetiam diskriminácie pri podávaní žaloby z dôvodov diskriminácie,  
    2. vykonávanie nezávislých prieskumov týkajúcich sa diskriminácie,  
    3. uverejňovanie nezávislých správ a vydávanie odporúčaní ku akejkoľvek otázke, ktorá sa vzťahuje k diskriminácii.  

Zároveň, v prípade prijatia návrhu smernice o transparentnosti odmeňovania, bude mandát subjektov pre rovnaké zaobchádzanie rozšírený aj o oblasť uplatňovania zásady rovnakej odmeny pre mužov a ženy za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty prostredníctvom transparentnosti odmeňovania.  Potenciálne bude mandát subjektov pre rovnaké zaobchádzanie rozšírený aj v spojitosti s návrhom smernice o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu .  

Ustanovenia návrhu smernice sú takmer totožné s ustanoveniami súbežného návrhu (rozdiely sú len v článkoch odkazujúcich na smernice o rovnosti, a teda v predmete úpravy a rozsahu pôsobnosti). Jednotlivé ustanovenia upravujú nezávislosť subjektov pre rovnaké zaobchádzanie, zdroje, úlohy a právomoci pri pomoci obetiam diskriminácie (vystupovanie v súdnych konaniach, prístup k informáciám, poskytovanie právnej pomoci obetiam diskriminácie), kompetencie vo vzťahu k vydávaniu odborných stanovísk, príp. záväzných rozhodnutí, úlohy v oblasti boja proti diskriminácii, vrátane zvyšovania informovanosti, a publikovanie správ o stave diskriminácie. 

MPK končí: 03.03.2023 
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Adam Mikuš

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov