Regulácia v sieťových odvetviach (1)
Dňa 25.06.2024 prezident SR podpísal zákon z. 13. júna 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach, ktorého cieľom je úprava vybraných ustanovení zákonov týkajúcich sa energetiky.
Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach najmä rozširuje právomoc a kontrolné kompetencie úradu. Ďalej sa upravuje oblasť cenovej regulácie, procesné pravidlá konaní o cenovej regulácii a menia sa ďalšie ustanovenia zákona v nadväznosti na skúsenosti z aplikačnej praxe.
Novelou boli vykonané zmeny aj v nasledovných právnych predpisoch:
- Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike,
- Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej
kombinovanej výroby
- Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike
- Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov
Nižšie uvádzame najdôležitejšie zmeny, ktoré novela prináša.
I. Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach
1. Nová definícia tarify za prevádzkovanie systému
Po novom, tarifou za prevádzkovanie systému sa rozumie tarifou za prevádzkovanie systému pevná cena v eurách na jednotku množstva elektriny viažuca sa na technickú jednotku, ktorá zohľadňuje pomernú časť nákladov na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, na výrobu elektriny vysoko účinnou kombinovanou výrobou a na činnosti organizátora krátkodobého trhu s elektrinou vrátane korekcie nákladov vynaložených na zúčtovanie podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou; tarifa za prevádzkovanie systému sa uplatňuje na rozsah, spôsob a podmienky spotreby elektriny podľa § 40ods. 1 písm. p) zákona.
Úprava bola potrebná z dôvodu, že výroba elektriny z domáceho uhlia sa vypúšťa z rozsahu cenovej regulácie, ako aj vzhľadom na skutočnosť, že korekcie nákladov už nebudú vstupovať do systému TPS.
2. Zrušenie dôvodu odvolania predsedu Úradu vládou
Novelou bol vypustený dôvod na odvolanie predsedu Úradu vládou. Vláda už nebude môcť odvolať
predsedu Úradu, ak poruší ustanovenia o zverejňovaní cenových rozhodnutí a údajov o ekonomicky
oprávnených nákladoch vrátane rozsahu investícií a primeranom zisku, ktoré sú započítané do
určenej alebo schválenej ceny podľa § 14 ods. 12 zákona, nakoľko tento paragraf (§ 14 ods. 12) ako aj
§ 12 ods. 14 boli zo zákona vypustené.
3. Doplnenie kontrolnej kompetencie Úradu
Po novom, Úrad bude kontrolovať aj dodržiavanie zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na vykonanie osobitných predpisov a právoplatných rozhodnutí úradu a agentúry osobami, ktoré vykonávajú regulované činnosti a ostatnými účastníkmi trhu s elektrinou, účastníkmi trhu s plynom, účastníkmi trhu s teplom a fyzickými osobami alebo právnickými osobami vykonávajúcimi správu bytového domu, ktoré rozpočítavajú množstvo vyrobeného tepla konečným spotrebiteľom.
Zároveň Úrad bude kontrolovať aj uplatnenie cien určených nariadením vlády pri vykonaní krízovej regulácie a podľa ust. § 45j zákona.
Novelou bola rozšírená právomoc Úradu rozhodovať o:
- certifikácii prevádzkovateľa zásobníka plynu
- schválení metodiky cezhraničných aukcií prevádzkovateľa prenosovej sústavy, ktoré
nepodliehajú právnym predpisom EÚ a ktoré nie sú súčasťou prevádzkového poriadku
prenosovej sústavy
- podmienkach výberového konania na obstaranie podporných služieb.
Úrad bude vydávať, meniť alebo zrušovať potvrdenia o výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme a potvrdenia o predpokladanej výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme.
4. Konanie o cenovej regulácii
Po novom návrh ceny bude musieť obsahovať doklad o schválení návrhu ceny najvyšším orgánom obchodnej spoločnosti alebo, nie starší ako jeden rok.
Zámerom bolo ustanoviť, aby v cenovom konaní bol posudzovaný aktuálny návrh ceny, resp. aktuálne podklady a nie historické, ktoré sú staršie ako jeden rok.
Novelou boli rozšírené aj obsahové náležitosti návrhu ceny, konkrétne návrh bude musieť obsahovať aj oznámenie regulovaného subjektu. Ktorý vykonáva regulovanú činnosť – výroba, distribúcia a dodávka tepla, či je prepojeným podnikom podľa zákona o verejnom obstarávaní a označenie právnickej osoby, s ktorou je prepojený.
Po novom povinnosť predkladať návrh ceny pre regulovanú činnosť – výroba elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a výroba elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou, v termíne do 31. augusta posledného kalendárneho roka regulačného obdobia, sa nevzťahuje na regulovaný subjekt, ktorý vykonáva regulovanú činnosť - výroba elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a výroba elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou a neuplatňuje si právo na doplatok alebo príplatok.
Povinnosť predkladať návrh ceny za pripojenie distribučnej sústavy vo vyššie uvedenom termíne sa nevzťahuje ani na prevádzkovateľa miestnej distribučnej sústavy.
Povinnosť predkladať návrh ceny za pripojenie do distribučnej siete v termíne do 30. septembra posledného kalendárneho roka regulačného obdobia, sa nevzťahuje na prevádzkovateľa distribučnej siete, ku ktorej je pripojených najviac 100.000 koncových odberateľov plynu.
5. Platnosť cenového rozhodnutia pre zraniteľných odberateľov
V rámci posilnenia práv zraniteľných odberateľov bolo zavedené, že cenové rozhodnutia pre regulované činnosti dodávka elektriny a dodávka plynu zraniteľným odberateľom, ktorí uzatvorili zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo plynu za cenu regulovanú úradom, budú platiť celé regulačné obdobie a nie len jeden kalendárny rok.
6. Prenesenie registračnej povinnosti
Precizujú sa podmienky prenesenia registračnej povinnosti podľa § 23 zákona. Nová právna úprava prispeje k účinnejšej kontrole výkonu regulovanej činnosti pri uplatňovaní ekonomických oprávnených nákladov. Doterajšie znenie odseku 1 upravovalo, že už v čase registrácie prevádzkovateľa musel mať tento uzatvorené zmluvy s odberateľmi pitnej vody a producentmi odpadovej vody, čo nebolo reálne. Prevádzkovateľ sa registroval na základe zmluvy s vlastníkom verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie, ktorú predkladal úradu ako podklad k registrácii, následne do 15 dní od registrácie bol povinný predložiť návrh ceny. Cena (alebo spôsob tvorby ceny)
je podstatná náležitosť zmluvy s odberateľom služby. V čase registrácie ešte nemôže mať uzatvorené zmluvy s odberateľmi pitnej vody a producentmi odpadovej vody (čo ak by k registrácii z nejakého dôvodu nedošlo – napr. zistíme, že vodovod nie je verejný).
Nové znenie tohto ustanovenia:
„o registráciu môže požiadať namiesto vlastníka verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie prevádzkovateľ verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie,40) a to na základe zmluvy o prevádzkovaní verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie, ktorá zároveň oprávňuje
prevádzkovateľa verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie uzatvárať zmluvy o dodávke pitnej vody s odberateľmi a o odvádzaní odpadovej vody s producentmi; prevádzkovateľ verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie súčasne vedie oddelenú účtovnú evidenciu regulovaných činností, ktoré vykonáva“.
Po takejto úprave nebude môcť dochádzať k tomu, že zaregistrovať sa chce vlastník a chce mať zmluvy s odberateľmi vody alebo producentmi odpadovej vody, ale prevádzkovanie prenesie na odborne spôsobilú spoločnosť, ktorej vzniknú všetky náklady súvisiace s prevádzkovaním a ktoré uhradí vlastník na základe jednej sumárnej faktúry od prevádzkovateľa, avšak úrad nemá možnosť kontrolovať jednotlivé náklady prevádzkovateľa (ktorý nie je regulovaný subjekt), a tieto ani nemusia spĺňať ustanovenia § 4 vyhlášky č. 323/2022 Z. z. o ekonomicky oprávnených nákladoch.
Vlastník môže preniesť povinnosť uzatvárať zmluvy s odberateľmi pitnej vody na základe § 15 ods. 4 a s producentmi odpadovej vody na základe § 16 ods. 4 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách.
7.Nové povinnosti regulovaného subjektu
Regulovaný subjekt bude povinný dodržiavať nielen cenovú reguláciu ale aj vecnú reguláciu podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného úradom.
Ďalej regulovaný subjekt bude povinný predkladať úradu údaje o množstve spotreby elektriny a plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov vrátane vyčíslenia skutočných nákladov na zabezpečenie dodávky elektriny a plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov.
8. Zmeny v správnych deliktoch
Doplnili sa ustanovenia o správnych deliktoch a sankciách, ak dôjde k uplatňovaniu ceny v rozpore s jej reguláciou podľa § 16a a § 45j zákona.
II. Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike
1. Prechod právomoci zo Slovenskej obchodnej inšpekcie na úrad
Štátny dozor nad dodržiavaním ustanovení zákona bude vykonávať výlučne úrad. Právomoci štátneho dozoru prechádzajú zo Slovenskej obchodnej inšpekcie na úrad.
Úrad od 01. augusta 2024 bude poskytovať informácie o povoleniach (1x za štvrť roka) iba ministerstvu. Podľa doterajšieho zákonného znenia tieto informácie poskytoval ministerstvu ako aj Slovenskej obchodnej inšpekcii. Táto informačná povinnosť voči Slovenskej obchodnej inšpekcii sa vypúšťa, v súvislosti s prechodom právomoci v oblasti štátneho dozoru na úrad.
Konania o správnych deliktoch začaté a právoplatne neukončené inšpekciou do 31. júla 2024 dokončí podľa predpisov účinných do 31. júla 2024 Slovenská obchodná inšpekcia.
III. Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov
1. Prechod právomocí na úrad v oblasti štátneho dozoru
Výkon štátneho dozoru v oblasti energetiky presunom právomoci vykonávať dozor nad dodržiavaním
zákona bol zjednotený a štátny dozor bude oprávnený vykonávať výlučne úrad. Vypúšťa sa preto
dozor vykonávaný Štátnou energetickou inšpekciou.
IV. Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie
1. Definícia ostrovného zariadenia a jeho úprava
ostrovným zariadením je jedno zariadenie alebo skupina zariadení, ktoré nie sú pripojené do distribučnej sústavy alebo do prenosovej sústavy, slúžia na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie alebo na výrobu elektriny kombinovanou výrobou, preukázateľne nemajú vyvedený elektrický výkon do distribučnej sústavy alebo do prenosovej sústavy a sú trvalo oddelené od sústav od prvého uvedenia zariadenia do prevádzky; na výrobcu elektriny v ostrovnom zariadení sa nevzťahuje povinnosť uzatvoriť zmluvu o pripojení do distribučnej sústavy alebo zmluvu o pripojení do prenosovej sústavy, zmluvu o prístupe do distribučnej sústavy a distribúcii elektriny a zmluvu o prístupe do prenosovej sústavy a prenose elektriny.
Vzhľadom na špecifickú situáciu výrobcov elektriny v ostrovných zariadeniach, ktoré fungujú v podstate mimo trhu s elektrinou, nie sú pripojené do distribučnej sústavy, ani do prenosovej sústavy, slúžia na výrobu elektriny z OZE alebo KVET, nemajú vyvedený elektrický výkon do distribučnej alebo prenosovej sústavy, bola zavedená úprava poskytovania podpory doplatkom, ktorá reflektuje na skutočnosť, že predmetné zariadenia boli uvádzané do prevádzky v čase predchádzajúcej právnej úpravy (účinnej do 31. decembra 2018) a mali byť zaručené podmienky podpory kontinuálne s rešpektovaním legitímnych očakávaní a predvídateľnosti podnikateľského prostredia.
Doplatkom, ktorý sa vypláca výrobcovi elektriny v ostrovnom zariadení sa rozumie ceny elektriny, t. j. cena elektriny za jednotku množstva elektriny schválená alebo určená úradom podľa osobitného predpisu pre elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov energie alebo elektrinu vyrobenú vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Určovanie ceny elektriny podľa § 6 ods. 10 zákona neplatí pre ostrovné zariadenia.
2. Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou postupuje pri činnostiach súvisiacich so zárukami pôvodu energie podľa technickej normy – STN EN 16325 Osvedčenie o pôvode energie. Osvedčenie o pôvode elektrickej energie (38 0007).
3. Štátny dozor
Štátny dozor už nebude vykonávať Slovenská obchodná inšpekcia ale výlučne iba úrad. To sa nevzťahuje na hodnotenie kritérií trvalej udržateľnosti pre biopalivá, biokvapaliny a palivá z biomasy. Štátny dozor v oblasti biopalív, biokvapalín a palív z biomasy vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia s úradom.
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike
1. Vlastníctvo distribučnej sústavy a miestnej distribučnej sústavy
Novela zákona ustanovuje, že za vlastníctvo distribučnej sústavy sa nepovažuje samostatné vlastnenie transformátora alebo časti elektrickej stanice.
Rovnako sa doplnilo, že za vlastníctvo miestnej distribučnej sústavy sa nepovažuje samostatné vlastnenie transformátora alebo časti elektrickej stanice.
Cieľom bolo zamedziť vytváranie účelových miestnych distribučných sústav, ktoré nemajú dostatočné elektroenergetické zariadenia, čo môže byť diskriminačné voči ostatným účastníkom trhu v rámci cenotvorby.
2. Zmena definície - závislý odberateľ elektriny mimo domácnosti
Závislým odberateľom elektriny mimo domácnosti odberateľ elektriny mimo domácnosti, ktorý využíva elektrinu na zabezpečenie základných životných funkcií fyzickej osoby alebo ťažko zdravotne postihnutej fyzickej osoby na základe zmluvy a túto skutočnosť oznámil a preukázal sám alebo prostredníctvom svojho dodávateľa elektriny prevádzkovateľovi distribučnej sústavy, do ktorej je jeho odberné miesto pripojené, spôsobom uvedeným v pravidlách trhu.
3. Funkcia zodpovedného zástupcu
Po novom, funkciu zodpovedného zástupcu bude možné vykonávať:
- len pre jednu osobu, ktorej bolo vydané povolenie na podnikanie v energetike alebo
- najviac pre troch držiteľov povolenia, ak držiteľ povolenia je majetkovo prepojený alebo personálne prepojený s viacerými držiteľmi povolenia, pre ktorých má byť vykonávaná funkcia zodpovedného zástupcu tou istou fyzickou osobou.
4. Povinnosť zverejniť cenník
Zavádza sa nová povinnosť pre dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu, ktorí budú povinní zverejniť cenník pre odberateľov elektriny alebo odberateľov plynu, ktorí odoberajú elektrinu alebo plyn za cenu nepodliehajúcu cenovej regulácii do 30. novembra na nasledujúci kalendárny rok a aktualizovať ho pravidelne aspoň raz za tri mesiace v závislosti od vývoja nákladov na zabezpečenie dodávky elektriny alebo dodávky plynu pre koncových odberateľov elektriny a koncových odberateľov plynu na svojom webovom sídle, ak dôjde k ich zmene. Dodávateľ elektriny alebo dodávateľ plynu zároveň informuje úrad o mieste zverejnenia cenníka.
5. Nová právna úprava dodávky elektriny a plynu zraniteľným odberateľom za cenu
regulovanú úradom
Po novom, zraniteľný odberateľ bude mať možnosť uzatvoriť zmluvu o združenej dodávke elektriny za cenu regulovanú úradom alebo zmluvu o združenej dodávke plynu za cenu regulovanú úradom kedykoľvek v priebehu kalendárneho roka.
Novelizované boli aj ďalšie ustanovenia týkajúce sa dodávky elektriny a plynu zraniteľným odberateľom za cenu regulovanú úradom.
6. Náhrada za vykonávanie povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme
Náhrada za vykonávanie povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme môže byť Ministerstvom financií Slovenskej republiky uhradená poskytovateľovi povinnosti aj v kalendárnom roku, v ktorom poskytovateľ povinnosti poskytuje povinnosť vo všeobecnom hospodárskom záujme. Výška úhrady v kalendárnom roku je určená v potvrdení o predpokladanej výške čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme vydanom úradom.
7. Nová povinnosť výrobcu elektriny
Výrobca elektriny je povinný plniť požiadavky ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 95 ods. 2 písm. q), ktorým sa ustanovujú podrobnosti uplatňovania požiadaviek na zariadenia na výrobu elektriny v oblasti frekvenčného nastavenia zariadení na výrobu elektriny a termín predloženia správy o monitorovaní plnenia požiadaviek za predchádzajúci rok
8. Štátny dozor
Štátny dozor bude vykonávať namiesto inšpekcie už len úrad. Úrad v doterajšej pôsobnosti nevykonával kontrolu dodržiavania týchto zákonov alebo vykonával kontrolu iba vybraných ustanovení uvedených osobitných predpisov, pričom v záujme transparentného a kompetentného výkonu pôsobnosti sa zaviedlo, že štátny dozor v navrhovanom rozsahu bude vykonávať úrad ako orgán štátnej správy pre oblasť sieťových odvetví s celoslovenskou pôsobnosťou.
Účinnosť od: dňom vyhlásenia s určitými výnimkami
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
JUDr. Henrieta Bicáková