ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Pripravované zmeny Zákonníka práce

Dňa 19.05.2021 bola zverejnená predbežná informácia k novele zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce. Hlavným dôvodom je transpozícia dvoch smerníc EÚ.[1] Nová smernica rozširuje okruhy informácii, ktoré zamestnanec musí dostať a rieši napr. aj otázku spôsobu ich poskytovania – tlačená forma, ale aj za splnenia určitých podmienok elektronická forma.

 

Cieľom bude teda rozšíriť, resp. spresniť okruh informácií, ktoré má zamestnanec dostať, aby bola zabezpečená požiadavka transparentnosti a predvídateľnosti, ako aj zmodernizovať túto časť Zákonníka práce reflektujúc skutočnosť, že u časti praxe prebieha komunikácia medzi zamestnancom a zamestnávateľom vo virtuálnom prostredí.

V prípade smernice č. 2019/1152 je cieľom zabezpečiť transparentné a predvídateľné pracovné podmienky pre zamestnancov, čo v existujúcom znení Zákonníka práce je vyjadrené napr. v ustanoveniach o povinnom obsahu pracovnej zmluvy (§ 43), resp. o povinnosti poskytnúť informáciu (§ 44 ZP) ale aj v predzmluvných vzťahoch - § 41 ods. 1 Zákonníka práce a pri nástupe do zamestnania (§ 47 ods. 2 Zákonníka práce).

Prekladateľ bude musieť reflektovať aj na niektoré nové prvky v smernici – napr. čl. 8 (niektoré úpravy pokiaľ ide o určovanie skúšobnej doby), čl. 12 (právo žiadať prechod na inú formu zamestnania za istých podmienok), apod.

V prípade smernice č. 2019/1158 ide o rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Právo SR v porovnaní s požiadavkami smernice má už nadštandardnú právnu úpravu, a preto zmeny v pracovnom práve SR budú len čiastkové.

Predkladateľ sa plánuje vyrovnať s otázkou tzv. platenej otcovskej dovolenky (podľa smernice 10 dní), pričom však Zákonník práce už otcovi pri narodení dieťaťa poskytuje dovolenku (tzv. rodičovskú dovolenku muža podľa § 166 ods. 1) už v oveľa dlhšom rozsahu ako je 10 dní.

Rozdiel oproti smernici spočíva v tom, že dovolenka podľa Zákonníka práce je neplatená (nie je však vylúčené, že pri čerpaní takejto dovolenky zamestnanec dostane aj plnenie podľa osobitného predpisu – viď. § 49 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).

Rovnako v Zákonníku práce je ustanovená aj:

  1. rodičovská dovolenka (čl. 5 smernice a § 166 ods. 2 a nasl.),
  2. forma opatrovateľskej dovolenky (čl. 6 smernice a § 141 ods. 1, resp. aj 2),
  3. pracovné voľno z dôvodu vyššej moci (čl. 7 smernice a § 141 ods. 2 písm. c)),
  4. flexibilné formy organizácie práce (čl. 9 smernice a § 164 a § 165 – pričom sa predpokladá doplnenie tohto ustanovenia z hľadiska toho, o čo zamestnanec môže žiadať – viď. čl. 3 ods. 1 písm. f), ako aj o otázku požadovať predčasnú zmenu, apod. - čl. 9 ods. 2). Zmena môže vyplynúť aj z porovnania čl. 10 smernice (zamestnanecké práva – zachovanie pracovných podmienok a zlepšenia) a § 157 ods. 2 Zákonníka práce.

V zmysle uznesenia vlády SR č. 491/2019 je minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR povinný predložiť návrh právnych predpisov, ktorými sa zabezpečí prebratie vyššie uvedených smerníc EU.

Pripomienkovanie do: 18.06.2021
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] 1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii.

  1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1158 z 20. júna 2019 o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, ktorou sa zrušuje smernica Rady 2010/18/EÚ.
Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov