Právna úprava šírenia nedovoleného obsahu
Dňa 19.04.2022 bola zverejnená predbežná informácia k návrhu zákona o opatreniach proti šíreniu nedovoleného obsahu, ktorého cieľom je vytvoriť v oblasti opatrení proti šíreniu nedovoleného obsahu právnu úpravu, ktorá bude mať povahu lex generalis.
Pokiaľ ide o nedovolený obsah, zákon sa bude vzťahovať na taký obsah, ktorý, alebo ktorého verejné šírenie obsahuje znaky skutkovej podstaty taxatívne ustanovených trestných činov, napr. sexuálne zneužívanie, nebezpečné vyhrážanie, trestné činy spojené s neoprávneným zásahom alebo prístupom do počítačového programu alebo údaja, financovanie terorizmu, založenie, podpora a propagácia hnutia smerujúceho k potlačeniu základných práv a slobôd a pod.
Nedovoleným obsahom bude aj verejné podnecovanie a verejné schvaľovanie vyššie uvedeného nedovoleného obsahu, ako forma trestnej súčinnosti podľa § 337 a § 338 Trestného zákona.
Z hľadiska spôsobu šírenia, resp. dostupnosti nedovoleného obsahu, ktorého sa návrh zákona bude týkať, by malo ísť o šírenie prostredníctvom elektronickej služby, slúžiacej, alebo umožňujúcej zdieľanie (aj) nedovoleného obsahu s inými používateľmi, alebo s vopred neurčenou skupinou osôb, a to bez ohľadu na spôsob jej poskytovania (dostupnosť cez webové sídlo, aplikáciu, iné technické alebo programové prostriedky).
Z hľadiska osobnej pôsobnosti budú regulácii podliehať osoby, ktoré poskytujú elektronické služby s dostupnosťou z územia Slovenskej republiky – teda služby, ktoré sú dostupné užívateľom s miestom pobytu, alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Štát sídla poskytovateľa elektronickej služby nebude rozhodujúci.
Na strane poskytovateľa elektronickej služby bude opatrením proti nedovolenému obsahu povinnosť znemožniť jeho ďalšie šírenie prostredníctvom elektronickej služby. Tento typ aktivity bude vzťahom medzi poskytovateľom elektronickej služby a užívateľmi a bude nevyhnutným prvým krokom na to, aby sa dalo následne domáhať zásahu zo strany štátu.
Základné opatrenia, ako zásahy zo strany štátu, budú rozdelené do troch skupín:
- štátny dohľad a peňažné sankcie (pokuty) za porušenie povinností,
- uloženie povinnosti odstrániť nedovolený obsah,
- invazívne odstránenie obsahu úkonom zo strany štátu (vrátane blokovania).
Dezinformácie a hoaxy
Dezinformácia a ani hoax nemusia byť samé o sebe spôsobilé naplniť znaky skutkovej podstaty trestného činu, preto aj regulácia smerujúca do tejto oblasti bude mať inú podobu a intenzitu. Ich regulácia ako samostatného typu aktivity, bude prichádzať do úvahy vtedy, ak nepôjde o naplnenie skutkovej podstaty trestného činu.
Opatrenia voči dezinformáciám a hoaxom budú smerovať do dvoch základných oblastí, a to na strane štátu, ako aj na strane poskytovateľa elektronickej služby.
Na strane štátu pôjde o opatrenie spočívajúce v aktívnej komunikácii smerom k verejnosti. Inak povedané, aktívne vyvracanie hoaxov a dezinformácií, ktoré majú určitú intenzitu a sú spôsobilé privodiť určitú mieru ohrozenia chránených záujmov.
Na strane poskytovateľa elektronickej služby bude zavedená povinnosť umožniť na žiadosť užívateľa overenie jeho identity hodnoverným spôsobom a umožniť týmto užívateľom označiť sa v elektronickej službe ako užívateľ s overenou identitou. V rámci takéhoto deklarovania overenej identity bude umožnené osobitne označiť užívateľa, ktorý v členskom štáte Európskej únie podlieha zákonnej regulácii spojenej s redakčnou zodpovednosťou za publikovaný obsah (napr. vydavatelia publikácií).
Výkon štátnej správy vo vzťahoch ustanovených návrhom zákona bude zabezpečovať na tento účel zriadený štátny orgán.
Vo vzťahu k opatreniam voči dezinformáciám a hoaxom na strane štátu by nemalo ísť primárne o centralizovaný výkon, ale najmä o koordináciu už dnes existujúcich aktivít na jednotlivých rezortoch.
Pripomienkovanie do: 02.05.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová