Podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií
Dňa 11.05.2022 bol v MPK zverejnený návrh vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorým sa mení a dopĺňa vyhláška č. 251/2011 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií.
Návrh vyhlášky reflektuje na vládny návrh v súvislosti s transpozíciou smernice a na poznatky ministerstva z aplikačnej praxe týkajúce sa výkonu činnosti bezpečnostných auditov s cieľom zvýšiť úroveň posudzovania bezpečnosti pozemných komunikácií v SR, a to predovšetkým konkrétnejším stanovením prvkov posudzovania bezpečnosti pozemných komunikácií a klasifikáciou bezpečnostných deficitov.
V nadväznosti na poznatky z aplikačnej praxe sa konkretizuje postup posudzovania bezpečnosti pozemných komunikácií s cieľom prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. V súlade so smernicou dochádza k rozšíreniu prvkov vplyvu na bezpečnosť pozemných komunikácií v súvislosti s ochranou zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
V rámci cieľa smerujúceho k zníženiu počtu dopravných nehôd sa vypúšťa povinnosť posudzovať aj počet usmrtení, keďže tento prvok sa v kontexte posudzovania bezpečnosti stáva nadbytočným.
Návrhom sa majú rozšíriť aj prvky posudzovania v rámci dokumentácie pre stavebné povolenie v súvislosti s ochranou zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
V ust. § 5 sa upravuje postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete. Ustanovením dochádza k vymedzeniu prvkov, ktoré sa posudzujú pri klasifikácií bezpečnosti cestnej siete. Zároveň sa stanovujú kritéria nehodovosti a kategórie hodnotenia úsekov pozemných komunikácií v závislosti od ich meranej integrovanej bezpečnosti.
Ustanovuje sa aj stupnica klasifikácie a miera rizikovosti nevyhovujúcich bezpečnostných prvkov a bezpečnostných deficitov, ktoré sú podkladom pre prijímanie nápravných opatrení. Dochádza k vymedzeniu hraníc bezpečnostných deficitov s nízkou, strednou a vysokou mierou rizika.
Predpokladaná účinnosť od: 01.07.2022
MPK končí: 30.05.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová