Nový zákon o ochrane spotrebiteľa v MPK
Dňa 26.01.2022 bol v MPK zverejnený zákon o ochrane spotrebiteľa. Roztrieštenosť právnej úpravy ochrany spotrebiteľa a počet orgánov, ktoré vykonávajú dohľad nad dodržiavaním práv spotrebiteľov s rozdielnym právnym základom a postavením sú hlavnými dôvodmi pre zjednotenie výkonu dohľadu vo všetkých oblastiach ochrany spotrebiteľa. Zákon poskytuje oproti doterajšiemu stavu ucelenejšiu a prehľadnejšiu právnu úpravu zohľadňujúcu dynamický vývoj v oblasti práva ochrany spotrebiteľa.
Zákon má za cieľ zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ).[1]
Zákonom predovšetkým:
- zjednocuje terminológiu v súlade s legislatívou EÚ,
- prináša novú úpravu aktualizujúcu informačné požiadavky pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou,
- nové informačné povinnosti prevádzkovateľov online trhov,
- inkorporuje právna úprava alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov,
- stanovenie podmienok kompatibility a interoperability digitálneho obsahu alebo digitálnej služby a
- zavedenie novej regulácie označovania cien pri znižovaní ceny.
Zákon taktiež mnohé povinnosti vypúšťa, a to najmä povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ, čím sa majú posilňovať princípy jednotného trhu EÚ.
Upúšťa napríklad od:
- povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov,
- poskytovať potvrdenie o prijatí a vybavení reklamácie,
- ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci,
- ustanovení o zákaze ukladať spotrebiteľom povinnosti bez právneho dôvodu,
- zákazu odmietnuť predať vystavený výrobok alebo poskytnúť službu, ktorú má obchodník v prevádzkových možnostiach.
Cieľom pripravovaného zákona je taktiež zabezpečiť riadnu aplikáciu nariadenia (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa v podmienkach SR a vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by nebolo možné dosiahnuť bez jednoznačného a prehľadného vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov a vyjasnenia niektorých otázok správneho trestania za porušenie povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Súčasne sa posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie dohľadu smerom k dohliadaným osobám, keď sa zavádzajú nové inštitúty smerujúce k zníženiu alebo odpusteniu sankcie za porušenie zákonnej povinnosti, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené.
Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky.
Predpokladaná účinnosť: 28.05.2022
MPK do: 15.02.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] č. 2019/770 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb, č. 2019/771 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru, ako aj smernicu 2019/2161, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov Únie v oblasti ochrany spotrebiteľa.