Novela zákona o vnútrozemskej plavbe
Dňa 29.09.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe. Hlavným cieľom novely je zvýšenie bezpečnosti plavby a ochrana ľudského života tým, že sa ustanovia požiadavky týkajúce sa teoretických vedomostí, praxe aj zdravotnej spôsobilosti žiadateľov o preukaz lodného kapitána.
Cieľom novej právnej úpravy je uľahčiť mobilitu pracovnej sily v odvetví vnútrozemskej vodnej dopravy tak, že sa zabezpečí, aby bola odborná spôsobilosť kvalifikovaných pracovníkov vodnej dopravy uznávaná v celej Európskej únii. Táto iniciatíva vychádza z 19-ročných skúseností s vykonávaním smernice 96/50/ES a smernice 91/672/EHS, ktoré sa však obmedzujú iba na vzájomné uznávanie lodných kapitánov pôsobiacich na vnútrozemských vodných cestách Európskej únie, okrem Rýna a jeho prítokov.
Schválenou novelou sa najmä:
- ruší povinnosť pre žiadateľa predkladať Dopravnému úradu k žiadosti o zápis plavidla do registra plavidiel doklad preukazujúci adresu sídla alebo trvalého pobytu, kópiu dokladu totožnosti žiadateľa, ak ide o fyzickú osobu, a vyhlásenie o zhode vydané výrobcom pre malé plavidlá, ak nejde o stavbu malého plavidla pre vlastnú potrebu pre ich nepotrebnosť,
- ustanovuje, že na malom plavidle s dĺžkou trupu do 4 m sa nemusí niesť štátna vlajka počas plavby z dôvodu, že na tak malom plavidle nie je možné konštrukčne zabezpečiť nesenie štátnej vlajky (ide napr. o skútre a pod.),
- vykonávať teoretickú výučbu kvalifikačného kurzu na získanie odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla aj online formou použitím elektronických zariadení,
- ustanovuje počet teoretickej výučby pri všetkých kategóriách malých plavidiel (A až D) na 22 hodín,
- zvyšuje sa počet hodín praktickej výučby pre kategóriu malého plavidla A a B na 10 hodín, ustanovuje sa min. počet praktickej výučby pre kategóriu malého plavidla C (plachetnica) a praktickej výučby pre kategóriu malého plavidla D na min. 15 hodín, a to z dôvodu nadobudnutia vyššej úrovne zručnosti pri vedení malého plavidla (z uvedeného vyplýva, že žiadateľ o skúšku na získanie odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla kategórie C alebo kategórie D musí mať odplávaných na tomto konkrétnom type plavidla počas výcvikového kurzu minimálne 15 hodín),
- vydanie preukazu odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla je podmienené úspešným vykonaním skúšky pred skúšobnou komisiou vymenovanou predsedom Dopravného úradu alebo ním poverenou osobou, skúšobný poriadok na vykonanie skúšky vydáva Dopravný úrad a zverejňuje ho na svojom webovom sídle,
- plavebnou nehodou už nebudú všetky udalosti, ktoré sa stali počas prevádzky plavidiel, ale len tie, ktoré sa stali v príčinnej súvislosti s ich prevádzkou.
Novela, ktorou sa transponuje smernica (EÚ) 2017/2397 preto reaguje na dlhodobé výzvy odvetvia a členských štátov Európskej únie a mení súčasný zastaraný právny rámec a nahrádza ho moderným rámcom založeným na odbornej spôsobilosti v súlade s prístupom k uznávaniu odborných spôsobilostí v iných druhoch dopravy.
Účinnosť od: 17.01.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak