Nová úprava neprimeraných podmienok v obchode s potravinami
Právny stav k: 26.04.2019
Dňa 01. mája 2019 nadobudne účinnosť nový zákon č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami v platnom znení (ďalej len „Zákon“), ktorý v plnom rozsahu nahradí doterajšiu úpravu týkajúcu sa neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú práve potraviny (zákon č. 362/2012 Z. z.).
Dôvodom prijatia novej právnej úpravy v tejto oblasti je zabezpečiť vyváženejší a férovejší zmluvný vzťah medzi dodávateľmi potravín a odberateľmi potravín. Napríklad pri predaji potraviny pod nákupnú cenu nemusí z daného konania účastníkovi obchodného vzťahu, ktorý takúto neprimeranú podmienku uplatňuje priamo plynúť prospech, ale je nepochybné, že priamo či nepriamo takto znevýhodňuje konkrétnych dodávateľov donútených znižovať ceny potravín. Filozofiou Zákona je tak chrániť subjekty s menšou ekonomickou silou a vyjednávacou pozíciu.
Podľa dôvodovej správy k Zákonu, nová úprava bude mať najväčší dopad pravdepodobne na veľké obchodné reťazce, ktoré vzhľadom na svoju ekonomickú silu aplikujú neprimerané obchodné podmienky najčastejšie.
Samotnému „vybalansovaniu“ vzťahov medzi dodávateľmi potravín a odberateľmi potravín a celkovému zamedzeniu nediskriminačných podmienok na trhu obchodu s potravinami by sa malo dospieť jednak na základe:
- precizovania znenia doterajších neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch,
- zavedenia nových špecifických neprimeraných podmienok, nakoľko prax preukázala, že doterajší výpočet neprimeraných podmienok je nedostačujúci ako aj
- zavedením generálnej klauzuly neprimeranej podmienky, ktorej porušenie bude sankcionovateľné. Touto klauzulou budú sankcionované akéhokoľvek iné konania alebo oppomenutie konania, ktoré nespadá pod niektorú zo skutkových podstát neprimeraných podmienok, ale ktorých následkom je priame alebo nepriame znevýhodnenie jedného z účastníkov obchodného vzťahu.
Podľa dôvodovej správy k novému Zákonu, citujeme: „Detailné vymedzenie neprimeraných podmienok je potrebné z dôvodu ochrany tých účastníkov obchodných vzťahov, v neprospech ktorých sú neprimerané podmienky požadované, dohodnuté alebo uplatňované. Neprimerané podmienky sú dôsledkom zneužívania ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu. Prejavujú sa vyžadovaním, dohodnutím alebo uplatňovaním jednostranne výhodných obchodných podmienok, a to najčastejšie formou rôznych peňažných plnení alebo nepeňažných plnení dodávateľa nad rámec dohodnutej kúpnej ceny alebo vo forme zliav z kúpnej ceny, ktoré jednoznačne zvýhodňujú odberateľa a naopak, výrazne oslabujú pozíciu dodávateľa. Zneužívanie silnejšej pozície v obchodnom vzťahu a praktiky v podobe uplatňovania neprimeraných podmienok môžu vážne poškodiť potravinový dodávateľský reťazec ako taký, čo môže mať následný negatívny vplyv na celé hospodárstvo, ako aj konečných spotrebiteľov, a môže predstavovať vážne riziko z pohľadu potravinovej suverenity Slovenskej republiky. Obchodné vzťahy sú výrazne deformované aj tzv. faktorom strachu, ktorý spôsobuje, že strana so slabšou vyjednávacou pozíciou neuplatní v plnej miere svoje práva a z obavy pred ohrozením obchodných vzťahov radšej pristúpi na často jednostranne výhodné podmienky protistrany s väčšou vyjednávacou silou.“
Vyváženejší vzťah medzi odberatelom a dodávateľom potravín si nový Zákon kladie za cieľ zabezpečiť aj
- zavedením samostatného kontrolného procesu. Po novom sa tak už viac nepôjde cez kontrolný proces upravený v zákone č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, ktorý je primárne aplikovateľný pre výkon kontroly v štátnej správy, ale cez mechanizmy kontroly v zmysle Zákona. Za týmto účelom sa posilní aj samotné postavenie kontrolórov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „Ministerstvo“);
- sprísnením pokút. Sadzby za pokuty sa zvýšia rozmedzia 1000 -300 000 eur na „až do výšky 500 000 eur“ bez spodnej hranice, ktorú bude možné uložiť tomu, kto dohodne/uplatní/požaduje neprimeranú podmienku priamo alebo nepriamo znevýhodňujúcu druhého účastníka obchodného vzťahu. Kým doterajšia právna úprava postihovala len dohodnutie nekalých obchodných praktík, po novom už budú postihnuteľné všetky štádia konania porušiteľa, teda požadovanie, dohodnutie aj uplatnenie.
- Anonymné podnety
Jednou z noviniek, ktorú zavádza Zákon je možnosť predkladať Ministerstvu anonymné podnety upozorňujúce na porušenie Zákona. Doterajšia právna úprava vyžadovala od predkladateľov podnetov uvádzať v rámci podnetov svoje identifikačné údaje. To v praxi subjekty poškodené neprimeranými obchodnými podmienkami odrádzalo od ich predkladania z dôvodu ekonomickej závislosti od porušiteľa (t.j. najmä z obavy ukončenia obchodnej spolupráce). Po novom bude možné podávať Ministerstvu aj anonymné podnety upozorňujúce na výskyt neprimeraných podmienok. Bližšie úprava podávania anonymných podnetov je na tieto účely upravená v § 4 Zákona.
Samotný podnet účastníka obchodného vzťahu alebo inej osoby (napr.: aj spotrebiteľa) na vykonanie kontroly u kontrolovaného subjektu musí obsahovať:
a) identifikačné údaje toho, proti komu je podnet podaný tak, aby nebolo možné zameniť ho s iným subjektom.
b) opis skutočnosti, ktorá má byť predmetom kontroly, a z ktorej možno vyvodiť porušenie Zákona, resp. povinnosti, ktoré kontrolovanému subjektu vyplývajú z rozhodnutí vydaných podľa Zákona.
- Zastúpenie slovenských potravín v letákoch bolo minimálne 50 percent
Nový zákon sa dotkne aj zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v platnom znení, v rámci ktorého zavedie, že pri ponuke potravin v tlačených letákoch, reklamných časopisoch a elektronickej komunikácii nesmie klesnúť zastúpenie potravín vyrobených v Slovenskej republike alebo tovarov spadajúcich pod vyhlášku Ministerstva č. 163/2014 Z. z. o podmienkach používania dobrovoľného označovania poľnohospodárskych produktov pod 50%. Inými slovami povedané, na každom letáku musí byť propagovaných najmenej 50% poľnohospodárskych výrobkov a potravín vyrobených na Slovensku. Nesplnenie tejto povinnosti bude zákon (§ 28 ods. 4 Zákona o potravinách) sankcionovať možnosťou uloženia pokuty v prípade zistenia až do výšky 500.000,- EUR.
Celé znenie Zákona môžete nájsť TU.
Dôvodovú správu k Zákonu môžete nájsť TU.
Mgr. Miriama Draškovičová, advokátsky koncipient