Legislatíva v oblasti zamestnávania cudzincov
Dňa 25.06.2024 prezident SR podpísal zákon z 11. júna 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov, ktorého cieľom je primárne transpozície európskej smernice o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania.
Nižšie uvádzame najdôležitejšie zmeny, ktoré novela zákona prináša:
1. Zmeny vo vzťahu k modrým kartám
Novela zákona zavádza niekoľko zmien v rámci pobytovej agendy, ktorých cieľom je zatraktívnenie modrých kariet (vysokokvalifikovaného zamestnania) pre potreby jej využívania na našom trhu práce, konkrétne:
- zavádza sa povinnosť policajnému útvaru umožniť vstup na naše územie štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý mal na území Slovenskej republiky vydanú modrú kartu, a to v prípade, ak mu členský štát zamietne žiadosť o vydanie modrej karty v súvislosti s dlhodobou mobilitou držiteľa modrej karty.
- Zavádzajú sa osobitné ustanovenia o prechodnom pobyte modrá karta v § 37 až § 41 zákona. Predmetné ustanovenia detailnejšie upravujú proces vydania modrej karty, zamietnutie žiadosti o vydanie modrej karty, obnovenie modrej karty, odňatie a zánik modrej karty a pod.
Novela obmedzuje uplatňovanie zlúčenia rodiny k držiteľovi modrej karty, ktorý má na území Slovenskej republiky udelený azyl alebo poskytnú doplnkovú ochranu. Štátny príslušník tretej krajiny sa v tomto prípade nemôže zlúčiť na pobyt na území Slovenskej republiky ako rodinný príslušník držiteľa modrej karty. Vo všetkých ostatných prípadoch uvedené ustanovenie zlúčenie rodiny neobmedzuje.
2. Národné víza
Rozširujú sa dôvody na udelenie národného víza. O národné vízum bude možné požiadať aj na účel podania žiadosti o udelenie pobytu na policajnom útvare na území Slovenskej republiky. Výnimkou budú štátni príslušníci tretích krajín, ktorí na vstup na územie Slovenskej republiky potrebujú víza, a ktorí majú v úmysle podať žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania.
Bola zavedená aj nová povinnosť zastupiteľského úradu SR a ministerstva pri neúplných žiadostiach o udelenie národného víza. Zavádza sa povinnosť zastupiteľského úradu Slovenskej republiky a ministerstva vnútra poskytnúť žiadateľovi informáciu o tom, ktoré doklady musí k ešte žiadosti priložiť, aby bola prijatá.
Novelou boli zavedené aj nové dôvody na neudelenie národného víza. Novými dôvodmi neudelenia národného víza:
a) je dôvodné podozrenie, že účel pobytu deklarovaný štátnym príslušníkom tretej krajiny nezodpovedá skutočnému účelu pobytu a
b) je to v zahraničnopolitickom záujme Slovenskej republiky.
3. Preukazovanie finančného zabezpečenia pobytu príslušníka tretej krajiny
Preukazovanie finančného zabezpečenia pobytu štátneho príslušníka tretej krajiny potvrdením o zostatku na účte bolo málo účinné a neefektívne. Výpovedná hodnota takéhoto potvrdenia je časovo veľmi ohraničená, môže zodpovedať len okamihu jeho vystavenia. Na základe uvedeného sa upravila povinnosť štátneho príslušníka tretej krajiny v konaniach podľa zákona o pobyte cudzincov predkladať ako finančné zabezpečenie výpis z účtu za posledné tri mesiace.
4. Cestovné povolenia
Ide o novú právnu úpravu v zákone, ktorej cieľom je úprava procesu spojeného s vydávaním cestovných povolení v súlade s právom EÚ. O udelení cestovného povolenia, zamietnutí cestovného povolenia, zrušení cestovného povolenia alebo odvolaní cestovného povolenia bude rozhodovať ministerstvo vnútra.
Štátny príslušník tretej krajiny alebo rodinný príslušník občana Únie sa môže proti rozhodnutiu o zamietnutí cestovného povolenia, rozhodnutiu o zrušení cestovného povolenia alebo rozhodnutiu o odvolaní cestovného povolenia odvolať.
5. Zmena účelu pobytu
V súvislosti s potrebami aplikačnej praxe bolo doplnené ustanovenie o zmene účelu pobytu, pretože v praxi sa vyskytujú situácie, kedy štátni príslušníci tretích krajín úmyselne menia účel prechodného pobytu zo zamestnania na prechodný pobyt na účel podnikania, fakticky však naďalej vykonávajú závislú prácu. Z tohto dôvodu štátny príslušník tretej krajiny, ktorý má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, bude môcť požiadať o zmenu účelu pobytu na účel podnikania až po uplynutí 12 mesiacov odo dňa udelenia prechodného pobytu na účel zamestnania. Zároveň štátny príslušník tretej krajiny s udeleným prechodným pobytom na účel štúdia na strednej alebo vysokej škole môže zmeniť účel udeleného prechodného pobytu až po úspešnom ukončení predchádzajúceho alebo súčasného štúdia na území Slovenskej republiky.
6. Neprijatie žiadosti o udelenie/obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania
V tejto súvislosti sa rozširuje povinnosť policajného útvaru alebo zastupiteľského úradu SR neprijať žiadosť o udelenie/obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania aj v prípade, ak úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nedoručí zastupiteľskému úradu SR alebo policajnému útvaru potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením.
Bol zavedený nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania. Žiadosť je možné odmietnuť ak sa v rámci konania o udelenie pobytu preukáže, že tento účel pobytu nemôžu vykonávať, napríklad z dôvodu jazykovej bariéry.
7. Zasielanie oznámení obciam a školám
Po novom, policajný útvar je povinný zaslať v listinnej alebo elektronickej podobe oznámenie o udelení prechodného/trvalého pobytu alebo oznámenie o zamietnutí žiadosti o udelenie prechodného/trvalého pobytu samosprávnemu kraju, obci podľa miesta prechodného pobytu ako aj škole, ktorej je štátny príslušník tretej krajiny žiakom, poslucháčom alebo študentom.
8. Diplomatický identifikačný preukaz
Cudzincovi, ktorý požíva výsady a imunity podľa medzinárodného práva a je akreditovaný ministerstvom zahraničných vecí, vydáva ministerstvo zahraničných vecí diplomatický identifikačný preukaz, ktorým preukazuje oprávnenosť pobytu na území Slovenskej republiky.
9. Zrušenie povinnosti preukázať bezúhonnosť
Ruší sa povinnosť štátneho príslušníka tretej krajiny preukázať bezúhonnosť predložením výpisu z registra trestov členského štátu, ktorý umožňuje poskytnutie registra trestov prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel. Zároveň sa zavádza povinnosť policajného útvaru v takomto prípade vyžiadať register trestov členského štátu prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky.
10. Prechodné ustanovenia
Konania podľa tohto zákona začaté pred 15. júlom 2024 sa dokončia podľa predpisov účinných do 14. júla 2024; podľa ustanovení tohto zákona účinných od 15. júla 2024 sa dokončia len vtedy, ak je to pre osobu priaznivejšie.
Novelou bol doplnený a zmenený napríklad aj:
- Zákon o správnych poplatkoch
Zastupiteľskému úradu SR v zahraničí bol umožnený vyberať správne poplatky aj platobnou kartou. Zvyšujú sa aj poplatky za vydanie dokladu o pobyte z dôvodu, že tento bude po jeho vyhotovení zasielaný na adresu žiadateľa.
- Zákon o službách zamestnanosti
Novelou bolo zavedené pravidlo, že držiteľ modrej karty Európskej únie má na účely vedenia v evidencii uchádzačov o zamestnanie rovnaké právne postavenie ako občan Slovenskej republiky.
Novelou sa ustanovuje, že zamestnávateľ môže zamestnávať len štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý:
a) má vydanú modrú kartu na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu – ide o štandardný postup, kedy na udelenie prechodného pobytu modrá karta sa vyžaduje predchádzajúci súhlas príslušného úradu s obsadením voľného pracovného miesta,
b) má vydanú modrú kartu a úrad vydal potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, podľa § 21a ods. 1 písm. b), ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením – ide o situáciu kedy štátny príslušník má vydanú modrú kartu kratšie ako 12 mesiacov a žiada o jej obnovu, mení zamestnávateľa alebo chce na jej základe vykonávať aj ďalšie vysokokvalifikované zamestnanie,
c) má vydanú modrú kartu a štátny príslušník tretej krajiny ohlásil tohto zamestnávateľa podľa osobitného predpisu, po uplynutí 12 mesiacov výkonu vysokokvalifikovaného zamestnania na základe modrej karty – ide o situáciu kedy sa u štátneho príslušníka tretej krajiny nevyžaduje na výkon vysokokvalifikovaného zamestnania potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a postačuje len ohlásenie nového alebo ďalšieho zamestnávateľa útvaru Policajného zboru
d) má vydanú modrú kartu na základe žiadosti o obnovenie modrej karty podanú po 12 mesiacoch výkonu vysokokvalifikovaného zamestnania na základe modrej karty a štátny príslušník tretej krajiny uviedol tohto zamestnávateľa v žiadosti o obnovenie modrej karty – ide o situáciu kedy sa u štátneho príslušníka tretej krajiny na obnovenie modrej karty nevyžaduje vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, ale postačuje uvedenie tohto zamestnávateľa v žiadosti o obnovenie modrej karty
e) má vydanú modrú kartu a úrad vydal potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta podľa § 21b ods. 1 písm. c), ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením – ide o situáciu, kedy držiteľ modrej karty vykonáva popri výkone vysokokvalifikovaného zamestnania aj zamestnanie, v prípade ktorého sa vyžaduje potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta podľa § 21b.
Novelou sa zvyšuje percentuálny podiel štátnych príslušníkove tretej krajiny z 30 % na 45 %, ktorý môže zamestnávateľ zamestnávať z celkového počtu zamestnancov v prípade ak žiada o vydanie potvrdenia pre štátneho príslušníka tretej krajiny na výkon zamestnania zo zoznamu zamestnaní s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily.
Účinnosť od: 15.07.2024 s určitými výnimkami
JUDr. Henrieta Bicáková