ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Koncepcia na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby

Dňa 18.11.2022 bol v MPK zverejnený návrh Koncepcie na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby, ktorý vypracoval Úrad pre reguláciu sieťových odvetví podľa ust. § 9 ods. 3 písm. f) zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach.

 

Hlavným cieľom predkladaného návrhu Koncepcie nie je navrhnúť a implementovať krátkodobé a okamžité opatrenia od 1. januára 2023 na pomoc domácnostiam pri  zmiernení dopadov prebiehajúcej krízovej situácie v energetike. Predložený návrh koncepcie na ochranu domácností ohrozených energetickou chudobou je súborom odporúčaní na systémové opatrenia minimálne v strednodobom horizonte, s cieľom zvýšiť mieru dlhodobej udržateľnej dostupnosti energií a pitnej vody pre sociálne zraniteľné domácnosti v Slovenskej republike. Odporúča sa vytvorenie medzirezortnej pracovnej skupiny pod gesciou vlády Slovenskej republiky, ktorá by ďalej rozpracovala legislatívne a iné aspekty implementácie opatrení odporúčaných v predkladanom materiáli.

Opatrenia sú rozdelené na možné nástroje v kompetencii ÚRSO a odporúčania na možné opatrenia v kompetencii iných orgánov štátnej a verejnej správy, ktoré si môžu jednotlivé návrhy osvojiť a implementovať v závislosti od svojich legislatívnych kompetencií a politík, resp. na základe úloh uložených Vládou SR.

Nové opatrenia by sa však mali týkať všetkých domácností nachádzajúcich sa v energetickej chudobe, preto je potrebné jasne definovať kompetencie ohľadne riešenia energetickej chudoby v národnej legislatíve. Tento predkladaný materiál vychádza z ustanovení zákona o regulácii, takže i kategórie a záber dokumentu reflektujú primárne oblasť sieťových odvetví, v ktorej má kompetenciu vykonávať cenovú a vecnú reguláciu v zákonom danom rozsahu Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Na Slovensku však absentuje zákonný rámec a kritériá na komplexné posudzovanie a identifikáciu domácností ohrozených energetickou chudobou, a to nad rámec legislatívnej pôsobnosti zákona o regulácii. Bez jasných a právne záväzných kritérií je nemožné ich identifikovať spomedzi vyše 1,8 miliónov domácností v SR, najmä ak využívajú na vykurovanie iné zdroje ako elektrinu alebo plyn (príp. teplo zo sústav centralizovaného zásobovania teplom) alebo nevyužívajú služby, či už z vlastného rozhodnutia alebo v dôsledku fyzickej nedostupnosti, verejných vodovodov a kanalizácií. To znamená, že v SR žijú státisíce domácností, ktoré vykurujú svoje príbytky drevom alebo inými tuhými palivami, prípadne si zabezpečujú odvoz splaškovej vody samostatne.

Návrh Koncepcie sa skladá z 3 kapitol:

    1. Návrh prístupu k definícii energetickej chudoby

Definícia energetickej chudoby aplikovaná na národnej úrovni by mala vychádzať zo sociálnych a ekonomických charakteristík života domácností v danej krajine a súčasne by jej definícia mala byť predmetom širšieho konsenzu všetkých relevantných orgánov štátnej a verejnej správy. So zreteľom na uvedené Úrad pre reguláciu sieťových odvetví odporúča po prijatí návrhu koncepcie vytvorenie medzirezortnej pracovnej skupiny pod gesciou Vlády SR, ktorá by sa otázkou znenia koncepcie zaoberala a výstupom ktorej by bolo legislatívne ukotvenie konkrétneho znenia definície.

Navrhovaná metodika budúcej definície znie:

„Domácnosť je ohrozená energetickou chudobou vtedy, ak po odpočítaní jej celkových nákladov na energie a vodu od celkového disponibilného príjmu domácnosti zostanú danej domácnosti disponibilné finančné zdroje v určenej výške, napr. v porovnaní voči univerzálne akceptovanej hodnote životného minima. Okrem toho, pri posudzovaní celkových nákladov domácnosti je možné zohľadniť aj v budúcnosti stanovenú hodnotu základného energetického štandardu (prahovej spotreby energie a vody), pričom budúce stanovenie tejto hodnoty by malo fungovať ako nástroj motivujúci k úprave spotrebiteľských návykov s cieľom motivovať domácnosti k hospodárnejšiemu využívaniu energií a vody.“

    2. Návrhy opatrení v kompetencií ÚRSO

Úrad navrhuje úpravu legislatívy s cieľom implementovať nasledovné opatrenia na ochranu domácností ohrozených energetickou chudobou:

  1. špeciálne tarify za energie a vodu
  2. optimalizácia dodávkových a sieťových taríf
  3. ponuka bezplatných splátkových kalendárov a energetického poradenstva
  4. strop pre uplatňovanie doplnkových cenníkových služieb
  5. zákaz prerušenia („vypínania“) dodávok energií a vody počas zimnej sezóny;
  6. zákaz podomového predaja energií
  7. pravidlá umožňujúce všetkým domácnostiam, teda aj tým, ktoré nie sú v priamom zmluvnom vzťahu s dodávateľom, prihlásiť sa „k regulácii“ (tzn. mať možnosť odoberať energie a vodu za podmienok uplatňovaných v cenovo regulovanom prostredí).

     3. Odporúčania ďalších možných opatrení štátnej politiky

Ako ďalšie možné opatrenia na riešenie energetickej chudoby návrh Koncepcie uvádza:

  1. daňové zvýhodnenia energeticky chudobných domácností
  2. zavedenie opatrení na posilnenie finančnej podpory domácnostiam ohrozených energetickou chudobou
  3. zvýšenie dostupnosti opatrení na zvyšovanie energetickej efektívnosti a využívanie energie z obnoviteľných zdrojov z verejných zdrojov
  4. stanovenie pravidiel kontroly pre energetické hodnotenie budov
  5. vytvorenie ľahko dostupnej siete energetických poradcov
  6. aktívne zapojenie samospráv do riešenia problematiky energetickej chudoby
  7. vytvorenie jednotnej „one-stop-shop“ webovej stránky s ucelenými informáciami o energetickej chudobe.

Návrh Koncepcie obsahuje 2 prílohy, a to:

  1. Príloha č. 1: Modelový príklad odhadu počtu domácností SR ohrozených energetickou chudobou pri aplikácii hodnoty zostatkových zdrojov vo výške 1,5-násobku životného minima (posúdenie podľa modelových domácností) a
  2. Príloha č. 2: Vybrané ukazovatele energetickej chudoby.

MPK do: 01.12.2022
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov