Efektívnejšia úprava náhradného výživného
Dňa 25.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom. Hlavným cieľom schválenej novely je podpora rodiny, ako základnej bunky spoločnosti, a prijatie s tým súvisiacich opatrení na zlepšenie finančnej situácie osamelých matiek a nekompletných rodín, explicitne aj v otázke úpravy vymáhania a vyplácania náhradného výživného.
Novela taktiež vychádza z prirodzenej nutnosti poskytovať zvýšenú ochranu nezaopatreným deťom, ako slabším subjektom a konať v súlade s ich najlepším záujmom, čím sa zabezpečí rýchly prístup žiadateľa k náhradnému výživnému.
Hlavné zmeny, ktoré nastali prijatou novelou sú:
- zrušenie maximálnej výšky poskytovaného náhradného výživného,[1] keďže takéto obmedzenie nereflektuje odôvodnené potreby dieťaťa, nezohľadňuje jeho zdravotný stav, či iné potreby, ktoré súd v zmysle princípov zákona o rodine pri určovaní výšky výživného zohľadňuje,
- vytvorenie plnej vykonateľnosti rozhodnutí súdov o vyživovacej povinnosti pre deti a oprávnené osoby a v prípade jej neplnenia povinným schválenie náhradného výživného vo výške, aká jej bola priznaná rozhodnutím súdu,
- poskytovanie náhradného výživného na čo najširšiu skupinu nezaopatrených detí tak, aby neprepadali cez systém, konkrétne sa zrušilo testovanie príjmu ako jednej z podmienok nároku na náhradné výživné,[2]
- povinnosť pre oprávnenú osobu bez zbytočného odkladu oznámiť príslušnému úradu meno, priezvisko a adresu súdneho exekútora, ktorému bolo vydané poverenie na vykonanie exekúcie,[3]
- možnosť oprávnenej osoby požiadať o náhradné výživné ihneď po podaní návrhu na vykonanie exekúcie,[4]čo bude v praxi znamenať, že sa tým vyplní vákuum, ktoré vznikalo v dôsledku dvojmesačnej lehoty, kedy oprávnená osoba ostávala bez výživného,
- zvýšenie náhradného výživného, ktoré sa poskytuje oprávneným osobám, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok, na 0,7-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, j. aktuálne 69,69 eura,[5]
- poskytovanie náhradného výživného (ktorým nevznikol nárok na sirotské) odo dňa úmrtia rodiča a nie až odo dňa podania žiadosti ako bolo pred schválením tejto novely.[6]
Novo koncipované ustanovenia výrazne zrýchlia proces získania náhradného výživného pre oprávnenú osobu. Pre priznanie náhradného výživného bude stačiť, aby rozhodnutie súdu o určení vyživovacej povinnosti bolo vykonateľné (tzn. aj vymožiteľné), nebude sa musieť čakať na právoplatnosť, ktorá napríklad pri neodkladných opatreniach nastáva omnoho neskôr.
Účinnosť: 01 .01.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Tá v rozpore so súdnym rozhodnutím obmedzovala sumu poskytovaného náhradného výživného pre oprávnenú osobu na maximálne 3,7-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t.j. aktuálne 368,37 eura.
[2] V dôsledku testovania príjmu a určovania príjmovej hranice, ako podmienky nároku na náhradné výživné, aktuálne vznikol nárok na náhradné výživné len časti oprávnených osôb, ktoré výživné od povinného nedostávajú. Tým dochádza nielen k neúmernému zaťaženiu rodiča, ktorý má dieťa v osobnej starostlivosti, ale aj k diskriminácii týchto detí a neraz i k ohrozeniu ich zdravého fyzického a psychického vývoja.
[3] Táto povinnosť sa zakladá z dôvodu, že v čase podania návrhu na vykonanie exekúcie, a teda ani v čase podania žiadosti o náhradné výživné, touto informáciou ešte oprávnená osoba nedisponuje. Tento údaj je pre úrad nevyhnutný, vzhľadom k tomu, že pri ďalšom poskytovaní náhradného výživného úrad už komunikuje priamo so súdnym exekútorom, ktorý vymáha pohľadávku na výživnom.
[4] V súčasnej dobe musela oprávnená osoba čakať na uplynutie doby dvoch mesiacov od podania návrhu na vykonanie exekúcie kým si môže uplatniť nárok na náhradné výživné.
[5] Touto zmenou sa finančne podporí cca 1000 detí, ktoré už aktuálne poberajú takéto náhradné výživné a súčasne v systéme pribudne cca 1700 ďalších detí, ktoré majú sirotský dôchodok nižší ako 70 eur (týmto deťom sa bude poskytovať doplatok k sirotskému dôchodku do sumy 69,69 eura). Celkove sa tak zlepší finančná situácia u cca 2700 detí.
[6] Zamedzí sa tak súčasnému stavu, kedy dieťa po úmrtí rodiča za obdobie cca dvoch mesiacov nedostáva žiadnu finančnú podporu od štátu. Práve touto zmenou sa zabepečí podpora jednej z najviac ohrozených skupín - osamelých rodín so sirotami.