Novelizácia zákona o energetike a ďalších zákonov

Dňa 17.03.2025 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike (ďalej len „Zákon o energetike“), ktorým sa zároveň menia a dopĺňajú niektoré zákony. Ide o rozsiahlu novelu v oblasti energetiky, ktorá je výsledkom transpozície európskeho práva a zákonodarnej iniciatívy vlády SR.

Návrhom sa novelizujú aj ďalšie predpisy, konkrétne:

  • Zákon č. 250/2012 Z. z., o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „Zákon o regulácii v sieťových odvetviach“)
  • Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie“)
  • Zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov“)
  • Zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len „Zákon o banskej činnosti“)
  • Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „Zákon o tepelnej energetike“)
  • Zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „Zákon o poskytovaní dotácií“).

Návrh novely Zákona o energetike prináša najmä tieto zmeny:

a. právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou,

b. právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení na podporu rozvoja obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia do sústavy,

c. právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa,

d. rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme,

e. právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike,

f. právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva,

g. právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy,

h. právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií.

Okrem iného, novelou sa do Zákona o energetike zavádza právna úprava regulácie vodíkového hospodárstva. Právna úprava sa podobá existujúcej právnej úprave v oblasti plynárenstva (štvrtá časť  Zákona o energetike); je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.

Navrhuje sa úprava definície pojmu „zdieľanie elektriny“ vzhľadom na doplnenú a zmenenú Smernicu (EÚ) 2019/944. Naďalej by mal platiť, že zdieľaním elektriny je poskytovanie elektriny vyrobenej v odovzdávacom mieste alebo odbernom mieste aktívnym odberateľom alebo energetickým spoločenstvom, a súčasne spotreba takejto elektriny v inom odbernom mieste alebo odovzdávacom mieste, a to bez ohľadu na to, či je spotreba v takom inom odbernom mieste alebo odovzdávacom mieste realizovaná tým istým subjektom alebo iným aktívnym odberateľom alebo energetickým spoločenstvom.

Po novom je však potrebné zo smernice vyvodiť, že zdieľaním môže byť takéto poskytovanie alebo prenechávanie elektriny bez ohľadu na právny dôvod a na to, či ide o odplatné alebo bezodplatné poskytnutie alebo poskytnutie v rámci iného plnenia, napr. z dôvodu členstva v určitej osobe. Preto nie je ani vylúčené, že v konkrétnom prípade bude dochádzať k prekrytiu obsahového vymedzenia zdieľania elektriny s dodávkou elektriny, ktorá je v zmysle zákona vždy odplatným poskytovaním elektriny (z dôvodu predaja elektriny).

Novela ďalej priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení. Návrh zákona zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať, ďalej ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania.

Novelou sa má zaviesť aj definícia pojmu „skupina zdieľania“, ktorá predstavuje inštitucionálny základ zdieľania elektriny.  Skupina zdieľania je skupina odberných miest alebo odovzdávacích miest aktívneho odberateľa alebo aktívnych odberateľov alebo energetického spoločenstva (alebo ďalších kombinácií), medzi ktorými prebieha zdieľanie elektriny podľa zadaného alokačného kľúča. Zdieľanie elektriny je umožnené iba za podmienky registrácie odovzdávacích miest, z ktorých má byť zdieľané a do ktorých má byť zdieľané.

Návrh novely Zákona o regulácii v sieťových odvetviach prináša najmä tieto zmeny:

a. rozšírenie doterajších právomocí ÚRSO v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v ZoE a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711,

b. rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny,

c. právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky,

d. doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni.

V záujme sprístupnenia činnosti zdieľania pre čo najviac odberateľov sa upravuje povinnosť vypracovať a zverejniť nezáväzné vzorové zmluvy, ktorých predmetom je zdieľanie elektriny. Túto povinnosť bude mať po novom ÚRSO. Rovnako má úrad po novom sledovať ako sa odstraňujú neodôvodnené prekážky a neopodstatnené obmedzenia na trhu týkajúce sa vývoja, spotreby elektriny vyrobenej z vlastných zdrojov, zdieľania energie, rozvoja spoločenstiev pre obnoviteľné zdroje a občianskych energetických spoločenstiev.

V zmysle novely, úrad bude môcť monitorovať okrem uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny, aj uplatňovanie zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú na trhu s elektrinou a riziká spojené s dohodnutím takýchto zmlúv pre koncových odberateľov elektriny. Dopĺňa sa tiež povinnosť úradu vypracovávať správu o výsledku sledovania vývoja trhu aj so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú.

Návrh novely Zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie  prináša najmä tieto zmeny:

a. právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty,

b. právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov,

c. právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania,

d. právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu,

e. právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy.

Návrh novely zavádza mechanizmus kreditov vydávaných na elektrinu z OZE využívanú v doprave. Cieľom úpravy je splniť požiadavky európskej legislatívy na dekarbonizáciu dopravy. Členské štáty musia do svojich vnútroštátnych právnych rámcov začleniť kreditný trh (pre verejné a prípadne súkromné ​​dobíjanie), aby umožnili hospodárskym subjektom, ktoré dodávajú elektrinu z OZE, prispieť k plneniu povinnosti stanovenej jednotlivými členskými štátmi pre dodávateľov palív na svojom území. Kredity budú vydávané na množstvo elektriny z OZE, ktoré bolo v bilančnom období vyrobené držiteľom povolenia na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov, na ktoré bolo vydané povolenie na výrobu elektriny, pripojené v odbernom mieste a odovzdávacom mieste, v ktorom je súčasne pripojená nabíjacia stanica. Celý systém správy, evidencie, bilancie a súvisiaceho obchodovania s kreditmi bude spravovať Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou, ktorý už spravuje podobný systém záruk pôvodu, ktoré sú následne obchodované v aukciách organizovaných Organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou.

Návrh novely Zákona o tepelnej energetike prináša na najmä tieto zmeny:

a. zavádza sa nová definícia zmluvy pre nákup tepla alebo chladu v súvislosti s transpozíciou Smernice 2023/2413 ktorou sa mení smernica (EÚ) 2018/2001, nariadenie (EÚ) 2018/1999 a smernica 98/70/ES, pokiaľ ide o podporu energie z obnoviteľných zdrojov, a ktorou sa zrušuje smernica Rady (EÚ) 2015/652,

b. ustanovujú sa podmienky za ktorých držiteľ povolenia na rozvod tepla môže odmietnuť odoberať tepla,

c. aktualizujú sa pokuty a ich výškový interval, ktoré ukladá úrad za porušenie zákona v rámci štátneho dozoru.

Návrh novely Zákona o banskej činnosti prináša najmä tieto zmeny:

a. zrušujú sa nefunkčné obvodné banské úrady v Spišskej Novej Vsi a v Prievidzi,

b. stanovuje sa spôsob určenia pôsobnosti obvodných banských úradov v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach pre jednotlivé okresy,

c. ustanovuje sa Hlavný banský úrad ako príslušný orgán na účely Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1787 z 13. júna 2024 o znižovaní emisií metánu v odvetví energetiky,

d. navrhujú sa zrušiť vyhlášky Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktoré v kontexte novelizovaných ustanovení zákona stratili význam.

Návrh novely Zákona o poskytovaní dotácií prináša najmä tieto zmeny:

Zavádza sa osobitný proces poskytovania finančných prostriedkov z modernizačného fondu v prostredí ministerstva hospodárstva.

Návrh novely Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov prináša najmä tieto zmeny:

Návrh novely upravuje ust. § 3 ods. 2 písm. b) zákona, tak, že orgánom alternatívneho riešenia sporov je aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví pre spory vyplývajúce zo zmlúv o pripojení do distribučnej sústavy, zmlúv o pripojení do distribučnej siete, zmlúv o združenej dodávke elektriny, zmlúv, ktorých predmetom je zabezpečenie zdieľania elektriny aktívneho odberateľa alebo aktívnemu odberateľovi, zmlúv o združenej dodávke plynu, zmlúv o dodávke a odbere tepla, zmlúv o dodávke pitnej vody a zmlúv o odvádzaní odpadovej vody uzatvorených so subjektom vykonávajúcim regulovanú činnosť podľa osobitného predpisu a pre spory vyplývajúce zo zmlúv, ktorých predmetom je zdieľanie elektriny.

MPK končí: 04.04.2025

Predpokladaná účinnosť: 01.01.2026 s určitými výnimkami

Sprievodná dokumentácia